Странната смърт на звезда в свръхмасивна черна дупка

© James Guillochon

Спектрите на разрушаваните от свръхмасивни черни дупки звезди показват странна липса на водород, но всъщност той присъства там, уверяват ни астрономите.

Свръхмасивните черни дупки рядко разкъсват на парчета звездите, тъй като не толкова често светилата се оказват близо до тях. Затова в типична галактика това се случва веднъж на 10 000 години. За щастие астрономите за една година могат да проведат наблюдения на ядрата на 10 000 галактики и все пак да открият такова събитие.

Именно така през 2010 година била открита PS1-10jh – първата от такива звезди, активно разрушавана от своята свръхмасивна черна дупка, към която несъобразително прекалено се приближила. В откритието имало един доста шокиращ момент – в спектъра на звездата, отстояща от нас на 2,7 млрд. светлинни години, нямало водород, но имало хелий…

…А това е много необичайно, на първо място поради това, че звездите с такъв състав изобщо са редки. Вероятността, че първото светило, застигнато в процеса на приливно разрушение, ще бъде именно такава „екзотика“, е прекалено малка и затова спектърът на PS1-10jh станал истинско главоболие за учените. Възникнали предположения, че може би това не е чисто хелиева звезда, а само хелиево ядро, от което процесът на разрушение вече е свалил водородната обвивка. Но и тук не всичко съвпадало.

Тогава група учени начело с Енрико Рамирес-Руис от Калифорнийския университет в Санта Круз се опитали в детайли да моделират събитията на самото приливно захващане – и изяснили доста интересни неща.

При разкъсване на звездата на части от гравитацията на черната дупка едната ѝ половина трябва да бъде погълната, а другата – „изплюта“ обратно. Гравитацията първоначално разтяга светилото в продълговат обект, а след това изпраща едната половина в акреционния диск, изхвърляйки всичко останало.

След разрушаването на звездата част от нейния материал попада в акреционния диск, докато другата формира компактно образувание.