Странно поведение на звезда озадачи учените

© ESA/XMM-Newton/L. Oskinova (University of Potsdam)

Гигантска звезда в съзвездие Голямо куче се държи странно и учените правят всичко възможно, за да изяснят защо.

Когато Европейската космическа агенция обърнала внимание с рентгеновия телескоп XMM-Newton на звезда, известна като Xi1 Canis Majoris, изненада очаквала учените. Независимо че звездата е 15 пъти по-масивна от Слънцето, тя изпраща периодични рентгенови импулси с период пет часа.

Температурата на Xi1 Canis Majoris е почти 50 000 градуса по Фаренхайт (27 760 градуса по Целзий).

Макар такива пулсации да са типични за „дегенериращи звезди“ – бели джуджета, неутронни звезди или магнетари, учените досега не са откривали подобно поведение при изглеждащи нормални звезди. Европейските астрономи твърдят, че засега нямат обяснение на странното поведение на звездата, която се намира на 1400 светлинни години от нас.

Особения интерес на изследователите предизвиква необикновено силното магнитно поле на тази звезда – то е почти 10 000 пъти по-силно от земното и 5000 пъти превишава магнитното поле на Слънцето.

Засега е известно, че звездата излъчва и видими светлинни вълни чрез звездния вятър, които се синхронизират с рентгеновите пулсации. Учените смятат, че ударните вълни на магнитното поле на звездата ускоряват частиците звезден вятър, затова, независимо от невероятно високата температура на светилото, тя все пак не е достатъчна за изпускането на количеството рентгенови лъчи, което наблюдават астрономите

„Изследването показа, че звездният вятър и високоенергийното лъчение, които излизат оттам, трябва да са свързани с някакъв физичен механизъм, протичащ вътре в звездата“, казва водещият изследовател Лидия Оскинова от университета на Потсдам, Германия.

С други думи, фактът, че тези фотони и импулси рентгеново лъчение в звездата действат в унисон, сочат за връзка между тях, която може да помогне да се обясни уникалната активност на звездата.

Заключенията на изследователите са публикувани в сп. Nature Communciations. Учените планират да продължат изследването на странното поведение на Xi1 Canis Majoris с компютърно моделиране.