Струва ли си да си астронавт?

© NASA

Професията космонавт е една от най-опасните и едновременно интересни, която едва ли може да се нарече масова.

Колко получават хората от тази уникална професия, които, излагайки своя живот на опасност, с готовност и ентусиазъм се отправят в Космоса и вземат участие в най-различни изследвания?

Доходът на космонавтите зависи от това, в коя агенция работят, както и от опита и заслугите им. И така, нека разгледаме колко получават космонавтите от Европейската космическа агенция (ESA) и Канадската космическа агенция (CSA) по данни от април 2014 година. Колкото до Японската космическа агенция за аерокосмически изследвания (JAXA), Роскосмос, а също и Китайското национално космическо управление (CNSA), то техните заплати не се разгласяват публично.

За последен път Европейската космическа агенция е набирала космонавти през 2009 година. Всичко те или са летели в Космоса, или се готвят за предстоящи мисии на МКС. Космонавтите на ESA получават възнаграждение според стандарта от A2 до A4. И макар агенцията да мълчи по въпроса, колко пари стоят зад нивата A2 и A4, източници отбелязват, че годишната заплата за ниво A2 е 58 848 евро, а за A4 – 84 372 евро.

„При постъпване в корпуса на астронавти на ESA новобранците получават заплата за ниво А2. След успешно завършване на базовата подготовка космонавтът получава заплата за ниво А3. Поощрението до ниво А4 обичайно следва след първия космически полет“, съобщава ESA.

Канадската космическа агенция (CSA)

В Канадската космическа агенция влизат двама активни астронавти, които още нито веднъж не са излизали в Космоса. Заплатата на канадските астронавти е от 1 до 3 ниво (Grade 1-3). През 2011 година минималната заплата съгласно ниво 1 е била 80 897 долара. Максималният доход на астронавтите (ниво 3) е 158 470 долара. Заплатите на военните астронавти е строго засекретена.

Руските космонавти

Космонавтите в Русия се обучават в Центъра за подготовка на космонавти, където обикновено се вземат или завършили лятното военно училище с определен брой летателни часове, или дипломанти на Московския държавен технически университет „Бауман“ с опит.

Тези, които имат късмета да излязат в Космоса, а за цялото съществуване на центъра това са около 100 космонавти, могат за половин година работа на орбита да получат от порядъка на 130–150 хиляди долара. На Земята доходът им е значително по-малък.

Астронавтите на САЩ

В НАСА работят 43 активни астронавти и 8, които още преминават стадий на подготовка. До приключване на базовата подготовка, която продължава около две години, избраните се наричат „кандидат-астронавти“. Към тях много често се присъединяват за базови тренировки астронавти от други агенции.

Астронавтите получават възнаграждение в съответствие с правителствената скала, която се колебае от класификация GS-11 до GS-14. Заплатата на работниците, които живеят в Хюстън, където тренират астронавтите, за 2012 година е била от 64 742 долара (GS-11) до 141 715 долара (GS-14). Напомняме, че в Америка също е прието да се говори за годишни заплати. При повишаване на квалификацията съответно се повишава и доходът.

Колко получават военните, е неизвестно, но както отбелязва НАСА, въоръжените сили „остават в активен дежурен статут срещу заплата, обезщетение, отпуск и други бонуси“.