Създадоха изкуствен аналог на фотосинтезата

Wikimedia Commons

Група британски физици и биолози са разработили технология, възпроизвеждаща процеса на природната фотосинтеза в изкуствени условия. Според авторите на проекта задачата на подобни изследвания е по-ефективно използване на слънчевата светлина като източник на електроенергия.

Учените са пресъздали в изкуствени условия процеса фотосинтеза, използван от растенията и цианобактериите, обитаващи природата. Но вместо да използват идентичната формула по преобразуването на въглеродния диоксид и водата в захариди и кислород, изследователите се научили да провеждат процеса по такъв начин, че като страничен продукт се получавал не само кислород, но и водород, който може да се използва като екологично чисто гориво.

В университета на Източна Англия, където се провеждали разработките, напомнят, че резервите от изкопаеми горива все още ни стигат, но че не са безкрайни и още сега трябва да помислим как да ги заменим. Освен това цените на изкопаемите горива постоянно растат, докато тези на алтернативните ще падат, макар днес съотношението все още да не е в полза на последните.

Джулия Бат, химик от университета на Източна Англия, казва, че са създали прототип на бактерия, в която е поместен биологичен аналог на слънчевите панели. Създадената система се оказала чувствителна към светлината и произвеждала водород в процеса на реакцията.

В перспектива специалистите се надяват да създадат аналози на естествените бактерии, които ще отделят и други промишлено полезни газове.

В края на миналата година компанията Panasonic разработи нова система за изкуствена фотосинтеза. Panasonic отбелязва, че системата им възпроизвежда процеса на фотосинтеза при растенията и използва слънчевата светлина за преобразуване на въглеродния диоксид в кислород и странични продукти.

Механизмът на реакцията на тяхната фотосинтеза е доста прост: светлината попада върху водата и под нейното въздействие молекулите на водата се разпадат на кислород, водородни йони и свободни електрони. Последните по меден проводник се отправят към каталитичен електрод, където реагират с въглеродния диоксид и водородните йони. Протичащата реакция на възстановяване води до образуването на просто органично вещество – мравчена киселина (HCOOH).