Откриха „обратна фотосинтеза“

Изследователите от университета на Копенхаген са открили процес, обратен на фотосинтезата. При него слънчевата светлина не се преобразува в енергия.

С помощта на слънчевата светлина и специален фермент биомасата на растенията се разлага, в резултат на което се образуват химически вещества, използвани в качеството на биогориво. Изследването на учените е публикувано в сп. Nature Communication, съобщава Phys.org.

„Ние използваме термина „обратна фотосинтеза“ (reverse photosynthesis), тъй като ферментите използват атмосферния кислород и слънчевите лъчи за разлагане и преобразуване на въглеродните връзки“, отбелязват изследователите. Учените смятат, че обратната фотосинтеза се използва не само от растенията, но и от гъби и бактерии за получаване на достъп до захари и хранителни вещества.

„Откритието означава, че използвайки Слънцето, ние можем да произвеждаме биогориво и биохимични вещества, например за пластмаса, доста по-бързо, при по-ниски температури и с повишена енергоефективност.

Например някои реакции, които в момента изискват 24 часа, с помощта на слънчевата енергия ще се осъществяват за 10 минути“, отбелязва Девид Канела, един от авторите на изследването.

В перспектива обратната фотосинтеза може да се прилага за разкъсване на химичните връзки на въглерода с водорода, което може да бъде използвано в преобразуването на основния източник на биогаза метан в метанол.

Зелен свят