Тайната на изчезващите звезди обезкуражи учените

© NASA, ESA, S. Larsen/Radboud University

Откриването на голямо количество изчезнали звезди – не толкова рядко явление – отдавна озадачава астрономите. Нови наблюдения, изпълнени с космическия телескоп „Хъбъл“, опровергаха предишната хипотеза за видимото изчезване на огромно количество звезди.

Нерядко се получава така, че някои звездни купове, заобикалящи нашата галактика, съдържат по-малко звезди, отколкото трябвало съгласно наблюденията. Астрономите подозирали, че много от тези звезди били изгонени от своите купове и в крайна сметка намерили нов дом в Млечния път.

Но нови данни на „Хъбъл“, насочил своя взор към далечните галактики от купа Пещ, показали, че хипотезата по-скоро е невярна. Става дума за това, че в случая с купа Пещ такива изхвърлени звезди просто няма къде да се скрият.

„Ако тези звезди изгнаници бяха някъде там, бихме ги видели, но това не се случи – разказва съавторът на изследването Франк Грундал от университета в Орхус, Дания. – Изчезващите от куповете звезди бяха открити в други кълбовидни купове в Пещ.“

Кълбовидните купове представляват плътни сферични клъстери от звезди, които обикновено се въртят около галактичните центрове подобно на спътници, но на достатъчно разстояние от тях. Такива купове се явяват древни обитатели на Вселената и съдържат най-старите от „живите“ звезди.

Астрономите смятали, че светилата във всяка от тези групи са се образували приблизително по едно и също време. Но наблюдения на кълбовидни купове близо до Млечния път показало – около половината от звездите са стари, а другата половина са значително по-млади.

Наблюденията показали също, че младите звезди имали високо съдържание на азот и други елементи, присъстващи в състава на звездите от първо поколение.

Тоест излиза, че тези купове са се формирали различно – младите звезди очевидно са се образували от материала, изхвърлен от старите звезди `а значи старите звезди в куповете са били значително повече~.

Но тези теоретични изводи не се връзват с наблюденията, показващи, че кълбовидните купове съдържат приблизително еднакво количество стари и млади звезди.

Недостигът на популации от първо поколение не е съвсем необясним, когато става дума за околностите на Млечния път. Сама по себе си галактиката ни има висок брой стари звезди, така че тези от куповете можели просто да се заселят в покрайнините, смесвайки се с „коренното ѝ население“. Или поне така смятали учените преди.

Куповете Пещ 1, 2, 3 и 5 се намират на орбита около галактиката джудже Пещ, разположена на 62 милиона светлинни години от Земята. Съотношението на млади и стари звезди в тези купове е аналогично на близките до Млечния път купове (други звездни купове имат различни пропорции на възрастта на светилата).

Така астрономите смятат, че куповете Пещ са се формирали по сходен начин – младите звезди са се родили от материала на старите, а много от старите са изчезнали.

Но ако звездите наистина са били изгонени, то къде са се дянали? За разлика от Млечния път галактиката на тези купове не съдържа достатъчно количество стари звезди, сред които „бегълците“ биха могли да се разпилеят, така че астрономите започват да се съмняват в собствената си хипотеза.

„Нашата главна теория на формиране просто не може да е вярна – обяснява Грундал. – Изгонените звезди в купа Пещ просто не може да се таят някъде, така че, изглежда, куповете не са могли да бъдат толкова големи в миналото.“

Сега учените ги чака сложна задача – да преосмислят напълно своите хипотези за формиране на кълбовидните купове и звездите бегълци.

Новото изследване е описано подробно в статия, публикувана в изданието The Astrophysical Journal (PDF).