Тайната на произхода на водата

haikudeck.com

Древни скали от канадски остров в Арктика разказаха на учените, че водата на Земята е съществувала на нейната повърхност изначално, а не е била донесена от комети или астероиди.

Това става ясно от статия, публикувана в сп. Science.

„Открихме, че молекулите вода в образците от тези породи са съдържали в себе си малко атоми деутерий, тежък водород. Това говори, че тя е попаднала на Земята не след като се е формирала и охладила, а заедно с праха, от който е била слепена нашата планета. Голяма част от водата в този прах се е изпарила, но нейните остатъци са били достатъчни за формирането на океаните на Земята“, казва Лидия Халис (Lydia Hallis) от университета на Глазгоу (Шотландия).

Днес учените смятат, че водата на Земята има „космически“ произход. Неин източник, според половината от тях, се явяват кометите, докато други астрономи смятат, че водните запаси на нашата планета са били „донесени“ от астероиди.

Халис и колегите ѝ установили, че всъщност океаните на нашата планета може да са пълни с нейна собствена вода, като изучили образци от древни базалти на Земята, открити на канадската Бафинова земя през 1985 година.

Тези фрагменти от мантията на Земята съдържат в себе си така наречените инклузии (включвания) – малки топчета от кристали огнеупорни породи, формирани в зората на Слънчевата система – преди около 4,5–4,4 млрд. години. Благодарение на това, че никога не са напускали недрата на Земята и не са се смесвали с породи на земната кора, те съдържат в себе си първичната материя на нашата планета.

Екипът на Халис решил да се възползва от този фактор, за да изучи изотопния състав на водата, съдържаща се в тези включвания, и да го сравни с водородните изотопи, които са характерни за водата на Земята днес и за астероидите и кометите.

Както се оказало, първичните породи на Земята са съдържали необичайно малко деутерий, значително по-малко, отколкото се съдържа във водите на съвременните океани и в материята на небесните тела.

Това говори, че източник на водата е била първичната материя на газовопраховия диск, от който са се родили Земята и всички останали обитатели на Слънчевата система.

Защо това е така? Изначално първичната материя на Слънчевата система е съдържала изключително малко деутерий, обяснява Халис Деутерият е по-тежък от „обикновения“ водород и затова неговите атоми доста по-бавно се изпаряват в Космоса от повърхността на Земята или други небесни тела, отколкото простите протони.

Затова колкото по-дълго време прекарва водата в открито пространство, толкова по-малко деутерий ще има в нея. Това обяснява защо малкото количество деутерий във водата в тези образци говори за „земния“ произход на водата в океаните на нашата планета.