Тази нощ валят Лириди

Лириди, метеорен поток
© Martin Dawson, York Astronomical Society

Тази нощ на Земята може да се наблюдава „звездопадът“ Лириди, съобщава сайтът на НАСА. Пикът на метеорния поток се пада около 3,00 часа българско време.

Наблюдението на метеорите, или както ги наричат хората – „падащите звезди“, е едно от най-пленителните астрономически зрелища.

За съжаление броят на обилните потоци, даващи максимум десетки метеори на час, може да се преброят на пръстите на едната ръка.

След Квадрантидите, чийто максимум се пада на 3 януари, следва дълга пауза до август, когато настъпва активността на прочутите Персеиди.

На този фон ловците на „падащи звезди“ с нетърпение чакат появата на Лиридите – един от последните знаменити метеорни потоци преди настъпването на късите летни нощи.

Лиридите са ежегоден метеорен поток, чийто максимум обикновено е на 22 или 23 април. Както и другите потоци, Лиридите са получили своето название благодарение на съзвездието, където се намира неговият радиант – а именно съзвездие Лира. (Радиант е точка на небето, откъдето изглежда, че излитат метеорите).

Независимо от своята сравнително скромна активност това е достатъчно интересен поток, който, макар и да има голяма история на наблюдения, досега не е изучен достатъчно добре.

Както е известно, метеорните тела представляват прашинки, камъчета и ледени кристали, откъснали се от комети и продължаващи да се движат по техните орбити. Затова много метеорни потоци са тясно свързани с известни комети.

Лиридите не са изключение. Пролетният поток се движи по орбитата на кометата Тачър (1861 GI), наблюдавана през 1861 г. Тази комета се върти около Слънцето по много разтеглена орбита с период 415 години.

Лириди