Теория на сблъсъка. Ударната вълнà не се държи както трябва

Необичайно поведение на ударната вълнà при сблъсък на високоскоростен обект с препятствие са открили група учени под ръководството на физика Робърт Берхингер.

При попадане в мишена високоскоростният обект, като например куршум, ракета или метеорит, добре се виждат последствията от удара, но явленията, случващи се в момента на преминаването на обекта през препятствието трудно се фиксират. Учените първо направили високоскоростна снимка на явлението, което дало интересни и неочаквани резултати.

Изследователите изстреляли малък бронзов диск в тънък слой фотоеластично гранулирано вещество, което променя оптическите свойства при деформация. На високоскоростните кадри се вижда добре как бронзовият диск губи голяма част от своята енергия – това се проявява във вид на разряди, подобни на мълнии.

За учените било неочаквано неравномерното разпределение на ударната вълнà в мишената. Преди се смяташе, че забавянето на „куршума” ще бъде плавно, а всяка звукова вълнà ще преминава през еднороден гранулиран материал равномерно във всички посоки, както звукът от пляскането се разпространява във въздуха.

Но снимката показала крайно неравномерно разпространение на ударната вълнà в мишената. Бронзовият диск губи голяма част от енергията си в интензивни, спорадични акустични импулси.

Откритието на учените ще доведе до преразглеждане на моделите за въздействието на високоскоростни обекти, което има голямо значение за балистиката и за разработката на защита за космически апарати, като и на нови проникващи бойни глави.

Източник CNews R&D