„Тиха“ черна дупка кара галактика да прави порой от нови звезди

Ивайло Красимиров

Мистериозно тиха черна дупка кара галактика да образува необикновен брой звезди с маса, равна на 900 нови слънца годишно.

Порой от нови звезди в далечната галактика е предизвикан от липсата на активност от огромната черна дупка в центъра й.

В повечето галактики взривовете от материали от централна свръхмасивна черна дупка пречат на горещия газ да се охлажда до образуването на звезди.

Но в един галактически клъстер, SpARCS 104922.6 + 564032.5, на 9.9 милиарда светлинни години от Земята, черната дупка е мистериозно тиха.

„Напомня ми на стария израз„ когато котката е на гости, мишките ще играят “, казва водещият автор Джули Хлавачек-Ларондо от университета в Монреал в Канада.

„Тук котката или черната дупка е тиха и мишките или звездите са много заети.“

Това яростно звездно образувание се случва на около 80 000 светлинни години от центъра на SpARCS 1049 в регион извън която и да е от галактиките на клъстера.

Новият телескоп Chandra на НАСА показва необичайно поведение на горещия газ в SpARCS 1049.

Галактическите клъстери обикновено съдържат стотици или хиляди галактики, проникнати от горещ рентгенов излъчващ газ, който превишава комбинираната маса на всички галактики. Но в тази област газът е по-хладен.

В по-голямата част от клъстера температурата на газа е около 65 милиона градуса.

На мястото на образуване на звезди обаче газът е по-плътен от средния и се е охладил до температура от едва около 10 милиона градуса.

Наличието на този по-хладен газ предполага, че други неоткрити резервоари за газ са се охладили до още по-ниски температури, които позволяват да се образуват огромен брой звезди.

„Без черната дупка активно да изпомпва енергия в околностите си, газът може да се охлади достатъчно, за да може да се случи тази впечатляваща скорост на образуване на звезди“, казва съавторът Картър Рея, също от университета в Монреал.

„Този ​​вид затваряне на черна дупка може да бъде решаващ начин за формиране на звезди в ранната Вселена.“

Но защо черната дупка е толкова тиха?

Причината може да е голямото разстояние между най-гъстия газ и централната галактика. Това може да означава, че свръхмасивната черна дупка в центъра на тази галактика е гладна за гориво.

Загубата на източник на гориво за черната дупка предотвратява изблици и позволява на газа да се охлажда без пречки, смятат изследователите.