Заснеха две планети обикалящи около слънце на 300 светлинни години от Земята

Ивайло Красимиров

Две гигантски газови планети се въртят около звезда с приблизително същия размер, като нашето Слънце, на 300 светлинни години от Земята.

Астрономите са заснели първата снимка на повече от една планета, обикаляща около орбита на слънчева звезда.

Звездата е едва на 17 милиона години – само част от 4,6 милиарда години от възрастта на Слънцето. Това я прави „много млада версия на нашето Слънце“, заявява Александър Бон, докторант от университета в Лайден, който ръководи изследователския екип.

„Това откритие е моментна снимка на среда, която е много подобна на нашата Слънчева система, но на много по-ранен етап от нейната еволюция“, добавя той.

Изследователите са публикували своите открития в Astrophysical Journal Letters.

Планетите са различни от тези на нашата Слънчева система – затова можем да ги видим.

На снимката звездата излъчва светлина и двете планети се появяват под нея. Останалите точки на изображението са фонови звезди, които са по-далеч.

Изследователите са снимали звездната система, използвайки Много големия телескоп в Европейската южна обсерватория в чилийската пустиня Атакама. Те са направили различни снимки показващи планетите в движение, за да могат да ги различат от звездите на заден план.

Двете планети, наречени TYC 8998-760-1b и TYC 8998-760-1c, са газови гиганти като Юпитер или Сатурн. Те обаче са много по-тежки. Вътрешната планета е 14 пъти по-масивна от Юпитер, а външната е шест пъти по-масивна.

Те обикалят около звездата си на около 160 пъти и 320 пъти разстоянието между Земята и Слънцето. Това е много по-далеч от която и да е от планетите в нашата Слънчева система. Това разстояние я прави „отлична система“ за по-нататъшно проучване, писаха изследователите, тъй като планетите се виждат лесно от Земята. Ако светлините от тях са твърде близо една до друга, те биха могли да се размият и да станат неразличими на снимките.

Планирано е бъдещо заснемане с телескоп, подходящо наречен Изключително голям телескоп (ELT), който би могъл да предложи повече представа за планетарната система.

Планирано е 39 метровият телескоп да направи първите наблюдения през 2025 г. ELT може да помогне да се определи как тези две планети са се озовали толкова далеч от звездата си: Дали са се образували в сегашните си орбити или са започнали по-близо до звезда и бавно са се отдалечили? Това също би могло да даде възможност на астрономите да видят дали звездата има още по-малки планети.

„Възможността бъдещи инструменти, като тези, налични на ELT, да могат да открият дори планети с по-малка маса около тази звезда, би било важен етап от разбирането на многопланетни системи, с потенциални последици за историята на нашата Слънчева система „, казва Бон.

Изследователите, стоящи зад новата снимка, също така заявяват, че космическия телескоп Джеймс Уеб от НАСА, който трябва да излезе в орбита на Земята през есента на 2021 г., също може да предложи по-ясна картина на звездната система.