Този момент влиза в историята! Здравей, Плутон!

Плутон на лунна светлина © JHUAPL / SwRI

Точно този ден, точно този час и тази година завинаги влизат в историята на човечеството: 14 юли 2015, 14:49 часа. За първи път ръкотворен обект стига до Плутон, който до неотдавна беше смятан за пълноценна планета, а вярваме, че отново ще попълни редиците на редовите планети в нашата Слънчевата система.

Астрономите от цял свят от дни са замрели в очакване на сближаването на сондата „Нови хоризонти“ с Плутон след почти десет години полет. Колкото повече се приближаваше сондата към този загадъчен свят, толкова по-загадъчен ставаше той за учените.

Апаратът „Нови хоризонти“ (New Horizons) стартира от Кейп Канаверъл на 19 януари 2006 година. В същата година Плутон е лишен от званието планета и е преместен в категорията планети джуджета, или плутоиди. В последно време астрономите заговориха за връщането на Плутон в „царството на живите“ и е напълно възможно сегашната мисия да помогне да се разреши този спор.

Плутон, какъвто го видя "Нови хоризонти" на 11 юли 2015 г. © NASA/JHUAPL/SWRI

Плутон, какъвто го видя „Нови хоризонти“ на 11 юли 2015 г. © NASA/JHUAPL/SWRI

Очаква се „Нови хоризонти да даде на учените изчерпателна информация за особеностите на геологията, релефа, химичния състав на атмосферата на Плутон, както и да потвърди или развенчае хипотезата за наличието на магнитосфера и водни океани под ледовете на повърхността. Освен това учените планират да изучат и петте (познати досега) спътници на планетата джудже.

Независимо че самата междупланетна станция по размери е не по-голяма от роял, тя носи със себе си мощни инструменти и камери. Стойността на мисията е $700 милиона.

Също на борда на космическия апарат се намират няколко предмета, които по същина не значат нищо за научната мисия, но са важни за нейните създатели. Първо, това е прах от американския астроном Клайд Томбо, открил Плутон през 1930 година.

Той е поставен в алуминиева капсула с надпис: „Тук почиват останките от американеца Клайд У. Томбо, първооткривателя на Плутон и „третата зона“ на Слънчевата система, син на Мъран и Адел, мъж на Патриция, баща на Анет и Алден, астроном, учител, веселяк и приятел. Клайд Томбо (1906–1997)“. Това са първите човешки останки, които ще напуснат пределите на хелиосферата и ще навлязат в междузвездното пространство.

Научният екип на мисията "Нови хоризонти" при получаване на снимки от сондата на 10 юли 2015 година. © Michael Soluri

Научният екип на мисията „Нови хоризонти“ при получаване на снимки от сондата на 10 юли 2015 година. © Michael Soluri

Второ, на борда на апарата пътешестват девет малки сувенира, посветени на планетата джудже. Това са американска пощенска марка от 1991 година с надпис Pluto Not Yet Explored („Плутон още не е изследван“), две американски монети по 25 цента, на едната от които е изобразен щатът Флорида, а на другата – щатът Мериленд (именно там се базира центърът за управление на полета), два флага на САЩ и два компактдиска, на единия от които са записани снимки на членовете на научния екип на мисията.

Кой знае, може би всички тези артефакти някога ще бъдат открити от космически пътешественици на бъдещето.

Самата среща между „Нови хоризонти“ и Плутон, или най-голямото сближаване, е в 14:49 часа днес. Именно в този момент апаратът трябва да премине на разстояние само 12 500 километра от Плутон, а времето от дълго време беше отброявано на сайта на НАСА.

Точно в този исторически момент се очаква сондата да направи максимално количество снимки и да се постарае да събере огромни обеми информация, която в бъдеще ще помогне да се разкрият тайните на най-далечния, студен и неизследван свят в Слънчевата система, отдалечен от нашата планета на 4,7 млрд. км.