Тропическите гори сами си правят дъжд

Амазонските тропически гори са способни самостоятелно да провокират падането на валежи. До този извод са стигнали учени от Института по биофизична химия „Макс Планк”, които провели изследвания в Бразилия.

Дъждовните капки се образуват във въздуха от водната пара при спадане на температурите до определено ниво. Молекулите на водата се събират около малки „центрове” и постепенно се образува видима капка. В ролята на такива центрове влизат микроскопичните частици на минерална прах, сажди, морска сол, бактерии или серен диоксид, който се появява в атмосферата след вулканично изригване.

Учените отдавна знаят, че във въздуха над амазонската джунгла постоянно витае огромно количество органични частици. Заедно с високата влажност това води до чести валежи в региона. Но досега оставаше загадка какъв е източникът на тези вещества.

Международен екип изследователи под ръководството на Мейнрат Андреа и Улрих Пьошел са направили пълен анализ на твърдите частици, открити във въздуха над амазонските гори в сезона на дъждовете. Със съвременни рентгенови микроскопи учените установили, че повечето от тях съдържат соли с високо съдържание на калий.

Учените първоначално решили, че източник на калия е димът от горските пожари или вълните на океана. Но в района на изследването по това време не бил регистриран нито един пожар, а във въздуха отсъствали характерните за пожарите сажди. Морската версия също отпаднала, тъй като Атлантическият океан бил на хиляди километри от мястото на наблюдения.

Изследователите стигнали до извода, че калиевата сол се образува от растителността на тропическата гора. Например гъбите заедно със спорите изхвърлят малки частици, съдържащи въглерод, калий и хлор. В правотата на тази версия учените се убедили поради наличието в пробите въздух на голямо количество спори.

„Новите изследвания показват, че връзката между биогенните изхвърляния на органични съединения и свойствата на облаците в екосистемата на тропическата гора е много по-тясна, отколкото се предполагаше”, казва Марк Кулмала от университета в Хелзинки.

Работата на немските учени демонстрира ролята на растенията във формирането на климата и помага да се узнае повече за образуването на валежите в други части на света.

В повечето индустриални райони на света в качеството на частици, явяващи се центрове на образуването на дъждовните капки, често влизат прахта, саждите и изкуствените замърсители, образувани в хода на човешката дейност.