Учени откриха най-голямата галактика позната досега

Ивайло Красимиров

Новото откритие се намира на около 3 милиарда светлинни години от нас. Галактиката, която носи името Alcyoneus, е гигантска радиогалактика. Галактиката е дълга около 16,3 милиона светлинни години. За справка, нашата галактика има размер под 106 000 светлинни години. Това прави Alcyoneus приблизително 153,8 пъти по-дълъг от Млечния път.

Гигантски радиогалактики като Alcyoneus са още една мистерия, която тепърва ще се решава. Тази масивна галактика и мнозина като нея съдържат галактика-домакин, както и масивни струи и лобове, които изригват от центъра на галактиката. Учените смятат, че тези струи и лобове са страничен продукт на активна свръхмасивна черна дупка в центъра на галактиката. Като такива, тези масивни галактики са едни от най-интригуващите, които са откривани в космоса.

Въпреки размера на Alcyoneus, видът на радиолобовете, които излъчва, е доста нормален. Всъщност нашата галактика има собствен набор от радио лобове. Най-мистериозното нещо за галактики като Alcyoneus обаче е как те нарастват до такава големина. Тъй като Alcyoneus е най-голямата известна галактика, която сме открили досега, тя продължава да подчертава колко малко знаем за небесния свят около нас.

Екип от изследователи създаде доклад, посветен на въпроса. Изследователите скоро ще публикуват статията в Astronomy & Astrophysics. В статията астрономът Мартийн Оей казва, че Alcyoneus може да ни помогне да разберем по-добре радиогалактиките като цяло.

„Ако съществуват характеристики на галактиката-домакин, които са важна причина за растежа на гигантски радиогалактики, тогава домакините на най-големите гигантски радиогалактики вероятно ще ги притежават“, обяснява Оей в статията.

Изследователският екип търси отклонения в данните, събрани от нискочестотния масив (LOFAR) в Европа, когато откриват най-голямата известна досега галактика. По време на своето проучване те премахват компактни радиоизточници от изображенията. Това помага при откриването на радиолобове и коригира всякакви оптични изкривявания. Резултатът, казват изследователите, е най-чувствителното търсене, което някога са съставяли за лобове на радио галактики. По този начин е открит и Alcyoneus.

След първоначалното му откритие, изследователите са продължили да обработват данни около Alcyoneus. Всичко това е опит да се разбере по-добре галактиката-домакин и как радиогалактиките харесват тази форма.

Друга информация, определена по време на изследването, включва масата на галактиката. Според изследването най-голямата известна галактика е заобиколена от космическа мрежа, над 240 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето. Освен това те вярват, че свръхмасивната черна дупка в центъра е около 400 милиона пъти по-голяма от масата на Слънцето.

Намирането на най-голямата известна галактика във Вселената обаче предизвика само повече въпроси. Как се образуват тези галактики? Има ли още по-големи галактики там? И с колко ще нарасне Alcyoneus през следващите години?