Трета планета в орбита около Проксима Кентавър?

Ивайло Красимиров

Астрономи вярват, че са открили нов свят в орбита около Проксима Кентавър. Проксима Кентавър е най-близката звезда до нашата Слънчева система. Намира се на около 4 светлинни години и отдавна е център на спекулации и планове за посещение, ако някога човечеството излезе извън нашата Слънчева система. Сега, с откриването на трети свят, обикалящ около Проксима Кентавър, може да разпалим още повече въображението си.

Откриването на новия свят, наречен Proxima d, става случайно. Жоао Фариа, водещ автор на ново изследване за света, работи със своя екип, за да докаже, че друга планета, наречена Проксима b, действително съществува. Екипът използва много големия телескоп (или VLT) на Европейската южна обсерватория, за да търси планетата. Докато търсят Проксима b, те откриват доказателства за още един свят, обикалящ около Проксима Кентавър.

„В началото беше изненада“, каза Фариа пред The ​​Verge. След като го открили, екипът продължил да наблюдава звездата между 2019 и 2021 г. По-важното е, че екипът наблюдавал колебанията, които изпитва Проксима Кентавър. Това помага при откриването на Proxima b през 2016 г. Тъй като планетите имат гравитационен ефект върху своите звезди, тяхното присъствие често може да накара звездата да се поклаща леко. Това обикновено е модел, който астрономите използват, за да наблюдават звезди от Земята.

Използвайки данните, които са открили, Фариа и неговият екип установяват, че Proxima d вероятно съществува. Също така се смята, че може да бъде на същото разстояние от Проксима Кентавър, както Меркурий е от нашето Слънце.

Разбира се, това откритие не е категорично. Няма действително доказателство, че новият свят в орбита около Проксима Кентавър действително съществува. Всичко, което може да се направи, е да се продължи наблюдението. И да се надяваме, че един ден ще можем да пътуваме до звездата и да видим планетите директно.

Разбира се, Proxima d не е единственият кандидат за наблюдение, който звездата ни дава. Както бе споменато по-горе, Проксима b е кандидат, открит през 2016 г. Тази конкретна планета се намира в „обитаемата зона“ на Проксима Кентавър. Това означава, че температурите могат да бъдат достатъчно стабилни, за да може водата да се събира на повърхността на планетата. Отново обаче нямаме доказателство за съществуването му, освен наблюденията на астрономите.

Астрономите откриха още един свят, обикалящ около Проксима Кентавър няколко години след Проксима b. Те нарекоха тази планета Проксима c. Фариа вярва, че това най-ново откритие, Proxima d, най-вероятно е екзопланета. Тези планети са изключително трудни за откриване. Те обикновено са заглушени от светлината на звездите, около които обикалят, което ги прави трудни за забелязване.