Учени планират създаването на голям европейски хъб за изкуствен интелект

Учени инспектират ИИ разработка в Импириал Колидж Лондон, снимка: Дейвид Ливайн за The Guardian
Ивайло Красимиров

Водещи учени разкриха планове за мащабен мултинационален Европейски институт за изследвания в областта на изкуствения интелект (ИИ). Идеята е да се запази и развие научния потенциал в Европа.

Новият институт ще бъде изграден по подобни причини като Церн, създаден след Втората Световна Война с идеята да развива европейските физични науки и да спре изтичането на мозъци в посока САЩ.

Името на новата институция ще бъде Европейска Лаборатория за Обучение и Интелигентни Системи (European Lab for Learning and Intelligent Systems – Ellis). Предвидено е институтът да има големи центрове в няколко държави, сред които Великобритания, всеки от които ще даде работа на стотици компютърни инженери, математици и други представители на различни научни дисциплини с единствената цел Европа да остане в надпреварата при разработките на изкуствен интелект.

В отворено писмо, което подканя правителствата да действат, учените описват как Европа изостава от САЩ и Китай, където са водещите компании и университети в областта на ИИ. В писмото се казва, че докато няколко „горещи изследователки точки“ в Европа все още съществуват, „най-добрите учени на тези места биват постоянно преследвани от американски компании, които искат да ги привлекат на работа.“

Разследване на Guardian от миналата година разкри до каква степен това изтичане на мозъци нанася вреда върху британските университети. Стана ясно, че докторантите напускат своите изследвания за 6-цифрени заплати в американски технологични компании. Някои университети са били ударени толкова силно, че са загубили цяла генерация от талантливи млади изследователи.

Писмото, подписано от учени от Великобритания, Германия, Швейцария, Израел и Холандия, призовава работата по новия институт да започне още тази година. По предложението, участващите страни трябва да финансират Ellis като вътрешноправителствена организация. Същият подход е приложен при Европейската Лаборатория по Молекулярна Биология, която има голям център в Кеймбридж.

„Нещо трябва да се направи и то веднага,“ казва Зубин Гахрамани, професор по информационно инженерство в Кеймбридж и главен учен на Uber. “Това ще даде мащаб на Европа с центрове, в които ще имаме не десетина учени, а стотици такива с експертиза от различни страни.”

Гахрамани е един от най-влиятелните учени в областта на ИИ във Великобритания. Той се присъедини към екипа на Uber, след като американската компания (Сан Франциско) купи Geometric Intelligence, стартъп в областта на ИИ, чийто съосновател е психолог от Университета Ню Йорк. Въпреки този ход, който е показателен за проблемите на Европа, самият Гахрамани е основен двигател на британското участие в предложението за новия институт.

HiTech