Учени предупреждават за масирано слънчево изригване в следващите 100 години

© NASA
Ивайло Красимиров

Астрономите от Университета в Боулдър, Колорадо предупреждават, че Слънцето може да произведе супер пламък през следващите сто години – прилив на енергия, хиляди пъти по-мощен от конвенционалните изригвания.

Подобни събития са били забелязвани при млади звезди, но първоначално се смяташе, че те са невъзможни в Слънчевата система. За това съобщава Science Alert.

Учените са анализирали данни, получени от космическите телескопи Kepler и Gaia, както и обсерваторията Apache Point в Ню Мексико. Намерeни са 43 звезди, подобни на Слънцето, които произвеждат подобно супер-изригване.

Младите звезди отделят енергия всяка седмица, а по-старите – веднъж на всеки няколко хиляди години. Досега обаче няма по-точна информация за силата на потенциалния пристъп и въздействието му върху Земята.

Според изследователите, катастрофалното явление може да доведе до технологичен срив на съвременната цивилизация, да причини щети в трилиони долари по целия свят и да предизвика непредвидени антропогенни бедствия и природни катаклизми.

В по-старо изследване от октомври 2017 г. учени от Харвардския университет предупреждават, че скоро може да настъпи мощно слънчево изригване, което би нарушило функционирането на електрическата мрежа по целия свят, би навредило на спътниците и би изключило интернет.