Учени успяха да спрат разпадането на органите и да възстановят клетъчните функции след смъртта на прасета

Изследователите са открили, че разпадането на тъканите след смъртта може да бъде спряно и клетъчните функции възстановени въз основа на ранни експерименти при прасета, които в крайна сметка могат да помогнат за увеличаване на броя на трансплантируемите човешки органи.

Шестдесет минути след спиране на сърцето на анестезираните животни изследователите от Йейл успяха да рестартират кръвообращението с помощта на специализирана машина и синтетична течност, пренасяща кислород и други компоненти, които насърчават здравето на клетките и потискат възпалението.

Шест часа по-късно лечението с така наречената технология OrganEx е намалило или коригирало някои от уврежданията, като подуване на органи и свиване на кръвоносните съдове, което обикновено е резултат от липса на кислород, когато сърдечният арест спира притока на кръв.

Резултатите показват, че когато сърцето спре, тялото „не е толкова мъртво, колкото предполагахме преди“, казва Звонимир Врселя от Йейлския университет на брифинг за пресата. „Успяхме да покажем, че можем да убедим клетките да не умират.“

Генетичният анализ на тъканите предполага, че процесите на молекулярно и клетъчно възстановяване са започнали, след като кръвообращението е било възстановено, съобщиха изследователите в сряда в списание Nature.

В сравнение с традиционните средства за възстановяване на кръвообращението – екстракорпорална мембранна оксигенация (ECMO) – OrganEx „съхранява целостта на тъканите, намалява клетъчната смърт и възстановява избрани молекулярни и клетъчни процеси в множество жизненоважни органи“, пишат изследователите.

По време на целия експеримент няма доказателства за електрическа активност в мозъка на прасетата, казаха изследователите.

Те се надяват, че OrganEx в крайна сметка ще даде възможност за по-голяма употреба на органи, извлечени след спиране на поддържането на живота при донори с тежки, необратими мозъчни увреждания, като се предотврати увреждането, което настъпва, когато кръвта спре да циркулира. В момента тези органи се справят по-зле след трансплантация от тези, получени от донори в мозъчна смърт, които остават на животоподдържащи апарати.

Това обаче може да е и години напред във времето.

Резултатът от проучването при свине „далеч не казва, че всички органи са възстановени до нивото на функция“, необходимо за поддържане на живота, казва Стивън Латъм от интердисциплинарния център по биоетика на Йейл.

Теоретично технологията може някой ден да се използва за възстановяване на живота на някой, който току-що е починал. „За да се направи това, ще са необходими много повече експерименти“, казва Латам. „И трябва да помислите какво е състоянието, в което би било възстановено едно човешко същество.“

Използването при трансплантация на органи е много по-близка, по-реалистична цел, казва ученият. Всяко използване на OrganEx като медицинска терапия „ще бъде много далеч напред“.

Оригиналът на тази статия е публикуван на английски език в REUTERS.