Откриха погребение на дете – вампир отпреди 1550 години

Ивайло Красимиров

1550-годишно „вампирско погребение“ на дете с камък, пъхнат в устата му, беше открито в древно гробище в Луняно, Италия. Тези, които са погребали детето, което вероятно е починало от малария, може да са използвали скалата, за да му попречат (полът на детето не е известен) да се надигне от гроба и да разпространи болестта и върху други хора, каза екип от изследователи в изявление, публикувано от Университета на Аризона.

„Никога не съм виждал нещо подобно. Изключително зловещо и странно е“, каза Дейвид Сорен, професор по антропология в университета в Аризона, който ръководи археологическите разкопки в гробището от 1987 г. насам. „

Местните го наричат „Вампир от Луняно“.

Други странни останки са открити в това гробище, наречено La Necropoli dei Bambini или Гробището на бебетата, включително скелети на бебета и малки деца, открити погребани до гарвановите нокти, костите на жабите и бронзовите котли, пълни с останки от пожертвани кученца. В един случай скелетът на 3-годишно момиченце на гробището е намерен с камъни, затискащи ръцете и краката му, казаха изследователите.

Всъщност досега най-възрастният човек, намерен погребан в гробището, беше 3-годишен и археолозите предположиха, че територията е била запазена за бебета и малки деца.

„Все още има участъци от гробището, които все още не сме разкопали, така че не знаем дали ще намерим други по-големи деца“, казва биоархеологът Джордан Уилсън, докторант по антропология в Университета на Аризона, който анализира костите в Италия, пише в изявлението.

Гробището е създадено през пети век, в рамките на римска вила от първи век. През пети век смъртоносна епидемия от малария плъзва из района, отбелязват археолозите.

Възкръсване от мъртвите?

Изследователите казаха, че подозират, че детето е починало от малария, въпреки че не е извършено ДНК изследване на останките на детето. Известно е, че други деца, погребани в гробището, са починали от малария, а това дете има абсцес на зъб, което е страничен ефект от маларията, казаха изследователите.

„Знаем, че римляните са били много загрижени за това [разпространението на болестта] и дори биха стигнали до степен да използват магьосничество, за да попречат на злото – каквото и да замърсява тялото – да не излезе“, каза Сорен, добавяйки, че в този случай „злото“ може да е малария.

Други вампирски погребения са били открити в миналото в Италия и Полша. Пример за такова възможно погребение от 18-ти век беше открито наскоро в църквата „Света Троица“ в Бишево, Полша, съобщи Себастиан Новак, изследовател от университета „Николай Коперник“ в Торун, Полша. Новак описва находката на годишната среща на Европейската асоциация на археолозите, проведена в Барселона, Испания.