Учените откриха как да снимат черна дупка

© Mark A. Garlick

Физици от Масачузетския технологичен институт са измислили как да получат снимка на черна дупка, съобщава The Boston Globe.

Учените се готвят да събират данни от радиотелескопи, разположени по цялата планета, и да ги съединят в едно изображение. Изследователите отбелязват, че е невъзможно да се наблюдава черна дупка с обикновени телескопи.

„Най-близката до нас черна дупка е толкова малка, че разглеждането ѝ е толкова сложно, както един грейпфрут на Луната. За изучаване на такива обекти ще бъде необходим телескоп с размерите на Земята“, разказва аспирантката Кати Бауман, разработила новия метод.

Бауман предлага да се използват радиосигнали и вести от наблюденията от различни точки на Земята. „Радиосигналите, преминаващи през стени, ще преминат и през облак галактичен прах. Именно поради последните ние не можем да надникнем в центъра на нашата галактика“, отбелязва тя.

Новият алгоритъм за визуализация на черни дупки, освен останалото, ще позволи да се получи допълнително доказателство на общата теория на относителността на Айнщайн – ако размерът на черната дупка се окаже именно такъв, какъвто го определя теорията.

Засега съгласие за участие в проекта са дали шест обсерватории. Наблюденията ще започнат през пролетта на 2017 година, когато условията за работа на телескопите ще бъдат най-добри. През същата година учените планират да получат първото изображение.