Удивително високи количества метан в марсиансаката атмосфера

Кюриозити на Марс
Ивайло Красимиров

Роувърът на НАСА е открил отново завишени количества метан на Марс, което може да е знак за наличието на някаква форма на живот на Червената планета.

Според „Ню Йорк таймс“, който е получил имейл за откритието, написан от учени в НАСА, роувърът е открил „удивително високи количества метан в марсианската атмосфера“.

Откриването на метан може да е следа към още по-голямо откритие – живот на Марс – тъй като газът често се генерира от подземни микроби, известни като метаногени, които могат да оцелеят без кислород.

„Като се има предвид този изненадващ резултат, реорганизирахме работата си, за да проведем последващ експеримент“, пише Ашвин Р. Васавада в имейла, публикуван от New York Times.

Това не е първи път, когато роботът на НАСА е открил наличие на метан на Червената планета, а учените все още не са сигурни дали газът е причинен от живи микроби.

Това е така, защото геотермалните реакции, в които няма включен биологичен живот, също могат да създадат метан.

Когато кацна на Марс през 2012 г., апаратът не успя да измери почти никакви следи от метан, като регистрира по-малко от една част на милиард в атмосферата.

След това през 2013 г. роувърът установи внезапно увеличение на нивата на метан, със седем части метан на един милиард, които бяха измервани няколко месеца поред, а след това изчезнаха.

Според най-новите измервания на сондата, наличието на метан е 21 части на един милиард, три пъти по-високи от „скока“ измерен през 2013 година.

Учените също не изключват възможността метанът да не е скорошен, а да е бил хванат в капан под повърхността на планетата в продължение на милиони години и едва сега постепенно да се появява през пукнатините на повърхността.

Томас Зурбухен, от дирекция „Научна мисия“ на НАСА, посъветва хората да не правят прибързани изводи за откриването на метан и наличието на живот на Марс, като пусна специално съобщение в Twitter.

„Докато увеличените нива на метан, измерени от Кюриозити са вълнуващи, като възможни показатели за живот, важно е да запомните, че това все още е ранен научен резултат“, пише той. „За да се запази научната коректност, научният екип ще продължи да анализира данните, преди да потвърди резултатите“.

Какво е произвело метана, не е ясно. Газът може да представлява скорошен или дори настоящ микробен живот (вероятно под повърхността), но също така може да е създаден от геотермални реакции или да е стар метан, който накрая излиза на повърхността.

Ако учените могат да потвърдят наличието на метан, по-голямото предизвикателство ще бъде намирането на начини за по-подробното изучаване на този метан.

Бъдещият роувър Марс 2020 и други предстоящи мисии ще търсят евентуалните елементи на живота, но може да мине дълго време, преди да има окончателни изводи за това какво представлява газът и какъв точно е неговия произход.