Умираща галактика изпуска газ колкото 10 000 слънца

Ивайло Красимиров

Астрономите могат да видят далечна галактика, която умира, докато излива студен газ в космоса. Такъв газ е критичен за образуването на звезди. Галактиките умират, когато вече не могат да го правят. Тази галактика се е образувала от сблъсък, при който две галактики са се слели в една. Това e оставило „опашка“, която изхвърля газ колкото 10 000 слънца всяка година.

За първи път астрономите ясно виждат как галактика започва да умира. На девет милиарда светлинни години от нас галактика ID2299 губи критично количество студен газ достатъчно за ​​да направи 10 000 слънца. Вече е загубила почти половината от студения си газ. Останалото се използва за образуване на нови звезди със скорост стотици пъти по-бърза, отколкото в Млечния път. С тази скорост галактиката скоро ще свърши наличния газ и няма да може да създава нови звезди. За галактиката това е смърт.

Екипът от изследователи, който откри ID2299 и предстоящата му смърт, публикува своите констатации в понеделник в списание Nature Astronomy. Те смятат, че ID2299 се е образувала, след като две галактики са се сблъскали и са се слели, създавайки нова галактика. Тази получена галактика има издайническа „приливна опашка“, от която потоци от звезди и междузвезден материал се изнасят в космоса.

Приливните опашки често се образуват, когато външните слоеве на галактиките се отделят при сливането им. Такива опашки в далечните галактики обикновено са твърде слаби, за да могат астрономите на Земята да ги видят, въпреки че са били открити при стотици галактики. Сега изследователите забелязват опашката точно когато започва да се разпространява в космоса. Там изтича целият студен газ, който помага за създаването на нови звезди.

Откритието предполага, че големите сблъсъци могат да оставят галактиките да изпускат жизненоважни газове в космоса, процес, който в крайна сметка спира образуването на звезди, като по този начин ги убива.

„За първи път наблюдаваме типична масивна звездообразуваща галактика в далечната Вселена, която скоро ще„ умре “поради масивно изхвърляне на студен газ“, казва Анагразия Пуглиси, водещ автор на изследването и изследовател от университета Дърам в Англия.

Докато звездите се образуват, те произвеждат ветрове. Учените смятат, че в центъра на всяка масивна галактика има черна дупка, която също произвежда вятър, докато поглъща материал, който попада в гравитационното й привличане. Астрономите смятат, че тези ветрове от звезди и черни дупки пренасят звездообразуващ материал в далечния космос и в крайна сметка причиняват смъртта на галактиките. Но откритието на опашката за изтичане на газ от ID2299 разкрива нов път към галактическата смърт.

„Нашето проучване предполага, че изхвърлянията на газ могат да бъдат причинени от сливания и че ветровете и приливните опашки могат да изглеждат много сходни“, каза Емануеле Дади, съавтор на изследването и астрофизик от Центъра за ядрени изследвания Saclay във Франция. „Това може да ни накара да преразгледаме нашето разбиране за това как галактиките„ умират “.“ Откритието също може да предложи намеци за това накъде се е насочила нашата галактика. Млечният път изстрелва пукнатини от собствения си студен газ в космоса и също е на път да се сблъска с галактиката Андромеда след около 4 милиарда години.

„Такова масово събитие на разрушаване добавя важна част към сложния пъзел на еволюцията на галактиките“, заявява Киара Циркоста, съавтор на изследването и изследовател в Университетския колеж в Лондон.

Изследователите са се натъкнали на тази обречена галактика, докато са изучавали студен газ в 100 далечни галактики, използвайки големият милиметров / субмилиметров масив телескопи в Атакама, (ALMA), в чилийската пустиня.