Успешен старт на китайската лунна мисия

Ивайло Красимиров

Във вторник Китай стартира амбициозна мисия за връщане на проби и отломки от лунната повърхност за първи път от повече от 40 години – начинание, което може да засили човешкото разбиране за Луната и за Слънчевата система в по-общ план.

Chang’e 5 – кръстен на китайската лунна богиня – е най-смелата лунна мисия на Китай досега. Ако успее, това би било сериозен напредък за космическата програма на страната и някои експерти казват, че това може да проправи пътя за връщане на проби от Марс или дори за лунна мисия с екипаж.

Четирите модула на космическия кораб Chang’e 5 бяха изстреляни малко след 4:30 ч. във вторник, китайско време (20:30 GMT, понеделник) на върха на масивна ракета Long March-5Y от стартовия център Wenchang по крайбрежието на южна островна провинция Хайнан.

Минути след излитането космическият кораб се отдели от първата и втора степен на ракетата и се плъзна в орбита за прехвърляне Земя-Луна. Около час по-късно Chang’e 5 отвори слънчеви панели, за да осигури своя независим източник на енергия.

На космическите кораби обикновено отнема три дни, за да достигнат до Луната.

Изстрелването беше предавано на живо от националната телевизия CCTV, която след това премина към компютърна анимация, за да покаже напредъка на мисията в космоса.

Основната задача на мисията е да пробие сонда 2 метра под лунната повърхност и да загребе около 2 килограма скали и други отломки, които да бъдат върнати обратно на Земята. Това би предоставило първата възможност за учените да изследват нов лунен материал след американските и руските мисии от 60-те и 70-те години на миналия век.

Времето за кацане на Chang’e 5 на Луната е планирано да бъде кратко. Сондата може да остане само един лунен ден или около 14 земни дни, тъй като липсват радиоизотопни отоплителни тела, които да издържат на ледените нощи на Луната.

Десантът ще копае материали с бормашината и роботизираното рамо и ще ги прехвърля в модул за качване, който ще се издигне от Луната и ще се прикачи със сервизната капсула. След това материалите ще бъдат преместени в капсулата за връщане, за да бъдат изтеглени обратно на Земята.

Техническата сложност на Chang’e 5, с четирите му компонента, го прави „забележителен в много отношения“, казва Джоан Джонсън-Фрийз, космически експерт от Военноморския колеж на САЩ.

„Китай се показва способен да развива и успешно изпълнява устойчиви високотехнологични програми, важни за регионалното влияние и потенциално глобални партньорства“, казва тя.

По-специално, способността за събиране на проби от космоса нараства, казва Джонатан Макдауъл, астроном от Харвард-Смитсонианския център за астрофизика. Други страни, които планират да извлекат материал от астероиди или дори от Марс, може да разчитат на опита на Китай, казва той.

Макар че мисията е „наистина предизвикателна“, Китай вече е кацал два пъти на Луната със своите мисии Chang’e 3 и Chang’e 4 и показа с тестовата мисия Chang’e 5 през 2014 г., че може да върне обратно на Земята капсула. Остава само да покаже, че може да събира проби и да излита отново от Луната.