В какви митове вярвате?

Всички имаме определени представи, основани на личния опит, образованието, средствата за масова информация и мнението на околните. Много от тези идеи, свързани с науката, ние приемаме за факт, макар че той отдавна е опроверган.

Ето едни от най-разпространените научни митове, които сме срещали всички.

Великата китайска стена се вижда от Космоса

Великата китайска стена наистина е много внушителна, но е невъзможно да се види от Космоса. Дори първият китайски космонавт (всъщност – тайконавт) Ян Ливей е потвърдил, че не е успял да види това творение с невъоръжено око, да не говорим за мита, че стената може да се види от Луната.

Макар че египетските пирамиди може да се мернат от Международната космическа станция. Най-добре от всички неща, създадени от човека, от Космоса може да се видят огньовете и светлините.

Полярната звезда е най-ярката

Полярната звезда не е най-ярката на нощното небе, както смятат мнозина. По яркост тя е някъде на 50-о място. Действително тя може лесно да се види, тъй като оста на Земята е практически насочена към нея. Полярната звезда стои неподвижно на едно и също място целогодишно и показва северна посока.

Най-ярката видима звезда след Слънцето е Сириус в съзвездието Голямо куче. Видимата звездна величина на Сириус е 1,47 (колкото по-малко е това обозначение, толкова по-ярка е звездата).

Тичайте на зигзаг, за да избягате от крокодил

Един от най-старите съвети по оцеляване звучи така: ако искате да избягате от крокодил, трябва да се движите на зигзаг, тъй като той не може бързо да се обръща.

Всъщност крокодилите практически никога не ловуват на сушата и предпочитат да атакуват от водата. Максималната скорост на крокодила на сушата достига около 16 км/час, което ще ви даде възможност да му избягате както зигзаг, така и по права линия.

Изстрел в резервоара може да взриви колата

Такъв ефект можете да наблюдавате само на кино и на игра. В действителност куршумът или засяда в резервоара, или преминава през него. В тв шоуто „Ловци на митове” изстрели в бензинов резервоар не довели нито до взрив, нито дори до пожар.

Но ако се използват трасиращи куршуми от достатъчно голямо разстояние, то може да се стигне до взрив. Не е толкова просто да се взриви кола с куршум, както го показват по холивудските филми.

Червеният цвят озлобява биковете

Испанските тореадори използват яркочервения плащ още през 1700 година. Оттогава се разпространява митът, че бикът се дразни от червения цвят.

Истината е, че на бика му е все едно какъв цвят ще атакува и че той няма никакви цветни предпочитания. Той напада движещия се обект.

Мълнията никога не удря два пъти на едно и също място

Напротив, мълнията удря на едно и също място колкото си иска. Освен това подобно явление е доста разпространено. Така например знаменитият небостъргач Емпайър стейт билдинг е удрян от мълнии около 100 пъти годишно.

Мълнията обича високите здания и дърветата, но на големи полета най-често удря в най-високия обект, преди да се премести към по-високи цели или проводници.

В Космоса няма гравитация

Всъщност в Космоса има толкова много гравитация, че именно тя кара звездите да се въртят около центъра на галактиките, Земята да се върти около Слънцето, а Луната и изкуствените спътници да се въртят около Земята. Причината, поради която астронавтите се оказват в безтегловност в Космоса, е че те се въртят около Земята.

Те падат в посока към нашата планета, но се движат настрани. На висока орбита, примерно 400 км над Земята, гравитацията пада на 10%.

Луната има тъмна страна

Слънцето в даден момент осветява всяка част от Луната. Но съществува страна на Луната, която никога не се вижда от Земята. Това се дължи на факта, че Луната се върти около своята ос за същия период, за който се върти около Земята.

Така ние винаги виждаме само едната й страна, но това не означава, че другата е тъмна. Когато виждаме полумесец, Слънцето осветява по-голяма част от обратната страна на Луната.

Нервните клетки не се възстановяват

Дълго време учените смятаха, че сложната работа на мозъка може да бъде нарушена от умиращите нервни клетки. Но през 1998 г. шведски учени изясниха, че мозъчните клетки могат да се възстановяват. Центровете за обучение и памет в мозъка могат да създават нови клетки.

Освен това американските учени са открили процес, чрез който се създават копия на ембрионални стволови клетки. Те на свой ред могат да се трансформират в мозъчни.

Източник: Discovery