Взрив на свръхнова създал Слънчевата система

Един от фрагментите на метеорита Алиенде.
© H. Raab/Wikimedia Commons

Наличните данни навеждат на мисълта, че метеоритът Алиенде, прекарал дълги милиарди години в Слънчевата система, не просто е неин роднина, но и директно произхожда от недрата на свръхнова, породила Слънцето и планетите.

Екип учени от Ливърморската национална лаборатория и Аризонския университет (САЩ) начело с Грегъри Бренека изчерпателно анализирал метеорита, паднал на Земята през 1969 г.

Изследователите направили следния извод: по състав тялото решително се отличава от другите метеорити, както и от лунните и земните породи, затова става дума за прекия произход на Алиенде от… свръхнова, взривила се преди милиарди години.

Слънчевата система се е образувала преди 4,5 млрд. години – с това са съгласни всички. Но как точно се е случило това, досега беше предмет на спорове.

Смята се, че за да се образува Слънцето от протозвездния облак, наблизо трябва да се е взривила една или няколко свърхнови. Сред всичко останало те са ни осигурили тежките елементи, които толкова често се срещат на планетните системи.

Изследвания са установили, че различните типове вътрезвезден нуклеосинтез – p-, s- и r-процесите, отговорни за възникването на всички елементи, по-тежки от никела – трябва да образуват различни изотопи на едни и същи елементи.

Като анализирали изотопния състав на метеорита Алиенде, учените решили, че за него са характерни следи от r-процеси. Тоест този материал по-скоро е донесен от взрив на близка свръхнова.

Откритието потвърждава хипотезата, че появата на Слънчевата система е било провокирано именно от такъв взрив. На пръв поглед може да изглежда, че метеоритът, паднал през 1969 г. на Земята, може да е гост от друга звездна система. Още повече разчетите показват вероятност от системни метеоритни миграции от такъв род.

Голямо парче от 5-тонния метеорит, съхранявано в Аризонския университет и използвано за анализ на изотопния състав.

Но присъствието на материали, отнасящи се към ранната Слънчева система, намалява вероятността от такъв сценарий до минимум. Тоест човечеството с голяма вероятност може да говори за откриването на първото материално свидетелство от взрива, родил Слънцето и планетите около него.

Отчет за изследването е публикуван в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences.

Източник: Phys.Org

• Ииииеее или уаууууууу или лелеееее….Ако това е вярно край с официалните религии!Аз като отявлен гностик приветствам подобни открития убиващи измислените бостански плашила чудовищата от хартия-официалните религии!

Николай Балкай Бартокомус 16 октомври 2013 08:56 Отговор