Вселената бавно умира, унасяйки се във вечен сън

Международен екип астрономи са изяснили, че Вселената изработва два пъти по-малко енергия, отколкото преди 2 млрд. години.

Това говори, че Вселената бавно, но умира, се казва в статия, публикувана в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

„Като се започне с тази епоха, Вселената е обречена на изцеждане и смърт – старост, която ще продължава вечно. Всъщност тя се е проснала на дивана, завила се е с одеяло и се е приготвила да заспи вечен сън“, казва Саймън Драйвър (Simon Driver) от Международния център за радиоастрономически изследвания (ICRAR) в Западна Австралия.

Както отбелязва астрономът, сам по себе си фактът, че Вселената постепенно гасне и умира, не е откритие – астрофизиците го подозират от края на 90-те години на миналия век, но самите детайли на този процес, неговата скорост и мащаби оставаха неизучени.

Драйвър и колегите му потвърдили, че той действително се случва, и успели да оценят скоростта на угасване на Вселената, като проследили близките галактики с помощта на няколко десетки наземни и орбитални телескопи, като се започне от радиовълните и се завърши с ултравиолетовия диапазон.

Общо астрономите са оценили силата на излъчването от 220 000 галактики, разположени на два милиарда светлинни години от Земята. Като съпоставили тяхната яркост в различни периоди от време, авторите на статията успели да оценят колко енергия средно са изработвали звездите в миналото.

Оказало се, че преди 2,3 млрд. години околната Вселена, ако се съди по галактиките, чиято светлина е достигнала до Земята за аналогично време, е изработвала около два пъти повече от видимото лъчение и други форми на енергия, отколкото днес.

Това означава, че Вселената действително угасва и че след около 100 трилиона години, когато последните червени джуджета изчерпат своите запаси от „звездно гориво“, тя окончателно ще премине в „мъртво“ състояние – така наречената епоха на израждане, и ще стане много тъмна.

По това време, както обясняват учените, единствените „жители“ на галактиките и целия свят ще бъдат изродени обекти – черни дупки, бели джуджета, кафяви джуджета и неутронни звезди – а също така и последните оцелели планети.

След квадрилион години планетите ще бъдат разрушени, а след 10 квадрилиона години белите джуджета и неутронните звезди ще се слеят със свръхмасивните черни дупки в центровете на техните галактики.

Тогава ще започне предпоследната епоха в живота на Вселената – ерата на черните дупки, която ще завърши след невъобразимо дълго време – 2 х 10 на 99 степен години. За това време всички съществуващи черни дупки ще се изпарят в резултат на лъчението на Хокинг и Вселената в този момент ще бъде населявана от електрони, фотони и позитрони.