Вулканично изригване не е могло да погуби неандерталците

Силно вулканично изригване преди почти 40 000 години не е могло да стане причина за изчезването на неандерталците от лицето на Земята, смята изследване на учени от Калифорнийския университет.

Макар изригването, чийто епицентър е бил на територията на съвременна Италия, да е покрило близките територии със слой лава и пепел, то едва ли е могло да стане причина за понижение на температурата до значителни стойности.

Точната причина за измирането на неандерталците досега остава загадка. Учените отбелязват, че числеността на Homo neanderthalis е започнала да спада дълго преди изригването. В момента на изблика на вулканична активност на планетата е имало едва няколко отдалечени едно от друго племена.

Неандерталците и съвременните хора са произтекли от общ прародител преди около 500 000 години. В своя пик популацията на Homo neanderthalis е достигнала 70 000 представители. Но числеността на неандерталците бавно се е съкращавала и преди около 35 000 години те напълно изчезнали.

Някои учени предполагат, че неандерталците са загинали в схватки с предците на съвременните хора. Други смятат, че неандерталците са започнали да се кръстосват с Homo sapiens, докато групата не се разтворила напълно.

Още една дискусионна теория смята, че изригването, случило се преди почти 40 000 години близо до съвременен Неапол, значително е охладило климата и е довело до гибелта на неандерталците.

За проверка на тази теория учените използвали съществуващите данни за вулканични планински породи и компютърно моделиране. Полученият модел показал как сярата, поглъщаща и разсейваща слънчевата светлина и охлаждаща по такъв начин климата, се е разпространила в атмосферата над Европа след изригването.

Изследователите открили, че температурата в региона се е понижила с 5-10 градуса по Целзий. Такива изменения са понасяни от неандерталците сезонно, а това значи, че изригването не е могло да стане решаващ фактор в изчезването на Homo neanderthalis.