Възпроизведоха раждането на Вселената

© NASA/ESA/S. Beckwith(STScI) and The HUDF Team

Физици от Национална лаборатория Ливърмор с помощта на петафлопен компютър изчислиха условията, възпроизвеждащи раждането на Вселената. Резултатите от изследванията на авторите са публикувани в сп. Physical Review Letters.

Учените изследвали условията в ранната Вселена, когато нейната възраст не е надвишавала микросекунда. Тогава, както се смята, материята е била нагрята до температури около десет трилиона градуса по Целзий и се е намирала в състояние на кварк-глуонова плазма.

Под посочените температури кварките се намират само в свързани състояния, образуващи адрони. Специалистите се интересували от особеностите на прехода на материята от едно състояние към друго.

В изследването си учените изчислявали свойствата на фазовия преход в квантовата хромодинамика за условията на ранната Вселена. Особеност на подхода на физиците е отчитането на хиралната симетрия между десните и левите състояния на кварките, което преди не е реализирано в изчислителните процедури.

Основно изчисленията, които отнели няколко месеца, се съгласуват с получените още през 2007 година данни за температурния фазов преход в решетката на квантовата хромодинамика. Основният въпрос, който сега интересувал учените, се заключавал в определянето на типа фазов преход – той може да бъде от първи (условно основните параметри на прехода се променят скокообразно) или втори (параметрите се променят гладко) род, както и междинно. Резултатите на учените свидетелстват в полза на последния тип преход.

Класификацията е важна за обяснение на наблюдаваната асиметрия между веществото и антивеществото във Вселената (наблюдения във видимата част на Вселената показват, че частиците са много повече от античастиците) и и съгласуването на моделите на инфлационната космология и суперсиметрията.