Япония разреши раждането на хибрид между човек и животно

Ивайло Красимиров

Учените искат да отгледат човешки органи за трансплантация у животни. Сега Япония разреши първи експеримент за създаване на химера (хибрид между човек и животно).

Японски учен получи разрешението да стане първия човек в света, отгледал химера човек-животно, която да порасне до раждането. Токио разреши съответия проект, съобщи специализираното издание Nature.

Животински ембриони трябва да бъдат трансплантирани с човешки клетки, след което ще бъдат „привнесени“ в животинска майка. За начало екипът учени с ръководител Хиромитсу Накаухи от Университета Токио и Университета Станфорд в Калифорния ще проведе експерименти с мишки и плъхове.

Дългосрочната цел на експеримента е да се създаде хибрид между човек и животно, чийто човешки органи растат, за да бъдат използвани за трансплантация. Техниката трябва един ден да помага на хора, които чакат за донор. Критиците са скептични, че някой ден това може да бъде възможно.

Учени от различни страни експериментират от известно време със създаването на хибрид между човек и животно, но досега не е имало разрешение ембрионът да порасне до раждане. Досега никога химера не е била износвана. Това сега ще се промени. До март 2019 хибридите в Япония можеха да растат едва до 14ия ден в утробата на майката. Сега японското министерство на науката прокара новата регулация.

Хибридни ембриони могат да се развиват до 70 дни в прасета

Накаухи е първият учен, който възнамерява да се възползва от това. Опитите ще бъдат официално одобрени през август, но експертен състав вече се изказа в тяхна полза.

Първоначално Накаухи планира да присади хибридни плъхове за 15,5 дни в животно-майка. За този период органите на животното са почти напълно изградени. За следващ опит ученият ще поиска разрешение от правителството да отглежда хибридни ембриони в прасета за повече от 70 дни.

Човешките клетки, които биват поставяни в животните, са т.нар. индуцирани плурипотентни стволови клетки – iPS-клетки. Това са клетки в ранен стадий на развитие, които могат да се превърнат във всякакъв вид тъкан и различни органи.

Човешките iPS-клетки, които Накаухи иска да използва, трябва да се развият в панкреас. Първоначално процедурата е тествана с iPS-клетки от мишки, присадени в ембриони от плъхове.

Накаухи се надява с времето обществеността да се убеди в експериментите му. Критиците се опасяват от възможността човешките клетки у животните да „се прихванат“ на места, на които не принадлежат – например в мозъка – и така да объркат когнитивните функции на животното.

Накаухи смята че може да предотврати това с процедура, при която напасва генетично клетките така, че да могат да се развият само в един определен тип клетка.

Въпреки това остават съмнения. Накаухи вече е пробвал да присади човешки iPS-клетки в овчи ембрион. След 28 дни почти не са били останали човешки клетки. Защото видовете се различават толкова силно, че чуждите човешки стволови клетки са били отхвърлени, предполагат учените. Японският учен сега иска да разреши този проблем с помощта на генна техника. Това обаче би могло да продължи с десетилетия.

Друга трудност е това, че еволюционно отдалечените един от друг видове имат различни периоди на бременност. През 2017 учените създадоха ембриони химера между човек и прасе. Те се развиваха в продължение на шест седмици в тялото на свиня, преди експериментът да бъде прекъснат. Ако бяха оставени да се развиват щяха да се родят след около четири месеца, вместо след девет, както е при хората.

Много учени намират подхода за многообещаващ, така че органи отгледани в животни да могат да се използват при хората.

Източник SPIEGEL ONLINE.