Яркозелена комета лети над Северното кълбо

Кометата Каталина. © Martin Mobberley

Яркозелена комета е достъпна за наблюдения за любителите на астрономията от Северното полукълбо.

Леденото космическо тяло, известно като 252P/LINEAR, ще се появи на небосклона тази седмица и ще бъде 100 пъти по-ярко, отколкото са очаквали астрономите,  съобщава Gismeteo.

Гледането към небето в търсене на кометата следва да става час и половина преди разсъмване, на място, максимално свободно от светлинно замърсяване.

Кометата се движи между съзвездията Стрелец и Скорпион, които се намират в южната част на небето преди разсъмване. Всяка сутрин кометата ще се издига все по-високо и високо над околните звезди. В тази част на небосклона се намират Марс и Сатурн. Двете планети и ярката звезда Антарес формират видим триъгълник, малко по-малък по размер от стиснат юмрук на протегната ръка.

Кометата „пълзи нагоре“ вляво от това трио. Сутринта на 29 март 252P/LINEAR ще се вижда на една линия с Марс и Сатурн, на 31 март – по линията, съединяваща Сатурн с Антарес.

Не очаквайте дълга опашка от кометата 252P/LINEAR. Нейната светлина не е концентрирана в една точка, а е разпределена по кръгъл ореол, по-голям от размерите на Луната, но много по-блед. Астрономите предупреждават, че без телескоп няма да се вижда зеления оттенък на кометата.

Предвид неочакваната поява на 252P/LINEAR, астрономите не могат да кажат с точност колко дълго ще остане тя на небето. Кометата премина до най-близката си до Земята точка на 21 март на разстояние 5,3 млн. км.