Юпитер бил родител на Тунгуския метеорит

Анализ на 12 образеца самородно желязо с обща маса 96 кг и високонатриево стъкло, открити през 2012 година на 40 км източно от епицентъра на Тунгуската катастрофа, позволил на руския изследовател на кометни метеорити Евгений Дмитриев да направи извод, че Юпитер е бил прародител на метеорита, взривил се над Земята на 17 юни 1908 година, съобщава Интерфакс – АВН.

Според неговата хипотеза – още една към списъка от 120-те досега – „Тунгуският метеорит е бил отломка от ядро на еруптивна комета, паднала от метеорния поток Бета-Тауриди, и е представлявал буца слабосвързани утаечни скали с високо съдържание на силиций и натрий, с примеси на отломки от други породи“.

„Тъй като метеорният поток Бета-Тауриди произхожда от кометата Енке, явяваща се краткопериодична комета от семейството на Юпитер, това означава, че преди изригването на кометата тази буца е била част от кората на каменното ядро на планетата Юпитер“, казва Дмитриев.

Изследователят признава, че „за научната общественост непреодолимо препятствие за приемане на хипотезата за изригване на комета са невъобразимо високите скорости – около 60 км в секунда – необходими за изхвърляне на кометата извън пределите на гравитационното поле на Юпитер“.

„Такива скорости от гледна точка на съвременната наука са непостижими“, отбелязва той.

Пояснявайки своята хипотеза, намираща се в противоречие със съвременната наука, Дмитриев цитира думите на известния съветски астрофизик Виктор Амбарцумян, според когото „при никаква степен на изученост на дадено явление не можем да сме сигурни, че сме изчерпали всички възможности за обяснение на това явление на основата на известните закони на физиката“.

Евгений Дмитриев е основател и последовател на сравнително нова насока в науката, известна като кометна метеоритика. Според него кометните метеорити имат еруптивна природа, тоест те не се явяват остатъци от протопланетния облак и не съдържат реликтово вещество на Слънчевата система, а представляват фрагменти от кората на каменните ядра на планетите гиганти, изхвърлени от техните недра чрез еруптивни процеси с неизвестна природа.

Изследователят е убеден, че именно „кометите постоянно донасят живот на Земята и се явяват главни разпространители на живота във Вселената“, а планетите гиганти са основни генератори на живота.

Изследователят напомня, че „еруптивната природа на произхода на кометите е издигната още през 1812 г. от Жозеф Луи Лагранж“.

„Такъв механизъм съществува в природата и скоро ще бъде открит“, смята изследователят. Статията му е публикувана в сборника „Системата Планета Земя“ за 2015 година.