Забележителна космическа експлозия, идентифицирана като сблъсък на черна дупка

Ивайло Красимиров

Астрономи са проследили мистериозен, супер ярък лъч светлина до скрита експлозия в дълбокия космос на 1,1 милиарда светлинни години от Земята. Тази далечна експлозия може да промени разбирането на учените за това как се създава най-ярката и най-енергична светлина във Вселената.

Смята се, че „забележителна“ астрономическа експлозия е била предизвикана от сблъсък на звезди с черна дупка, казаха учени. Събитието, изблик на гама-лъчи, беше открито от космически телескоп и обсерватория на НАСА.

Екип от учени, включително физици от университета в Лестър, описа едноминутната експлозия като рядко космическо събитие. Те казаха, че се надяват тяхното изследване да помогне за изучаването на бъдещи събития.

Изблиците на гама лъчи са най-мощните експлозии, известни във Вселената. Тази конкретна експлозия от близка галактика беше открита през декември 2021 г. Учените казват, че експлозията, наречена GRB 211211A, е била относително продължителна с повече инфрачервена светлина, отколкото обикновено очакват да видят.

Техните изследвания предполагат, че светлината идва от килонова, астрално събитие, за което се смята, че е генерирано от сблъсък на неутронни звезди и черна дупка.

Изследователският екип е ръководен от Джилиан Растинеджад от Северозападния университет в САЩ. Той включва и експерти от университетите в Бирмингам и Лестър, както и от университета Radboud в Холандия. Изследователите казаха, че смятат, че експлозията е произвела елементи като злато и платина.

Д-р Мат Никъл, доцент в университета в Бирмингам, казва, че изследването подкрепя идеята, че такива килонови „са основните фабрики за злато във Вселената“. Д-р Гавин Ламб, от университета в Лестър, казва, че взривът е дал излишък от инфрачервена светлина, забелязана около ден след взрива. Д-р Бенджамин Гомперц, асистент в университета в Бирмингам, добавя, че изследването има вълнуващи последици за бъдещи изследвания. „Това беше забележително“ [избухване на гама лъчи]. „Не очаквахме сливания да продължат повече от около две секунди. По някакъв начин обаче, този задвижваше реактивен самолет почти цяла минута.“