Зашеметяващи „сини“ вълни на Марс разкриват начина, по който духа вятърът

Ивайло Красимиров

Това, което изглежда като вълни от син пясък, изпълващи марсианския пейзаж, кара Червената планета да изглежда още по-чужда от обикновено. Поразителното оцветяване обаче не е това, което изглежда. За да видите истинската красота, трябва да погледнете малко по-дълбоко от този грим.

Изобразен от Mars Reconnaissance Orbiter на НАСА по-рано тази година, пейзажът е обработен в така наречения „фалшив цвят“, трансформирайки едва доловимо различни дължини на вълната на светлината в палитри, които можем да различим.

Това подобрение изглежда красиво, вярно е, но не е направено само за да изпъкне малко Марс. Обработката на данните по този начин подчертава контраста в регионите и характеристиките на марсианската повърхност, давайки на планетарните учени наистина изящен инструмент за разбиране на геоложките и атмосферни процеси, протичащи далеч под орбиталната височина на MRO.

Регионът, изобразен от MRO тук, е кратерът Гамбоа в северното полукълбо на Марс. Изобразен с невероятна разделителна способност, като всеки пиксел представлява 25 сантиметра (9,8 инча). Най-малките вълнички по върховете на много от по-големите хълмове са разделени една от друга само на няколко фута. В даден момент те се сливат, за да образуват малки могили, които се излъчват навън от вълните на дюните на разстояние около 10 метра (30 фута) една от друга. Оцветени в ярко синьо, е по-лесно да различите отличителните шарки на тези средно големи структури сред море от гънки и големи, пясъчни вълни.

регионът в центъра на кратера, където се наблюдава заснетото

Познати като напречни еолийски хребети или TAR, тези структури със среден размер се състоят от пясък, съставен от много груби частици. Според НАСА засилените цветове на големите дюни и TAR предполагат продължаващи ерозионни процеси. „Мега-вълничките изглеждат синьо-зелени от едната страна на подобрения цветен изрез, докато TAR изглежда по-ярко син от другата“, пише говорител на уебсайта на НАСА.

по – близък поглед върху центъра на кратера

„Това може да се дължи на факта, че TAR се движат активно под силата на вятъра, като изчистват по-тъмния прах и ги правят по-ярки. Всички тези различни характеристики могат да посочат в каква посока е духал вятърът, когато са се образували.“

Понякога всичко, от което се нуждаем, е малко промяна на възприятието, за да научим нещо ново… и да придобием малко повече знание за чудесата на Вселената.

Можете да изтеглите горното изображение с висока резолюция от уебсайта на НАСА.