Защо се разби Скиапарели?

Ивайло Красимиров

Най-вероятната причина за разбиването на космическия апарат Скиапарели на Марс е компютърен проблем.

Координаторът на проекта Хорхе Ваго от Европейската космическа агенция каза, че получените данни насочват към неправилна работа на програмите по време на спускането на Скиапарели, продължило шест минути. Грешката е възникнала през петата минута. Преди това апаратът се е освободил от топлинния щит и е включил парашута.

Двигателите на Скиапарели е трябвало да се включат половин минута преди кацането и да се изключат при оставащо разстояние от повърхността няколко метра. Всъщност те са работили три секунди и са се изключили. Специалистите предполагат, че причина за това е компютърна грешка.

Спускаемият модул е започнал да пада на височина от 2 до 4 км от повърхността на Марс и се е ударил в нея със скорост над 300 км/ч.

Андреа Акомацо, ръководител на отдела за изследване на Слънцето и планетите към Европейската космическа агенция, предполага, че проблемът в компютърната система може да е възникнал заради неправилно обработване на данните от датчиците на модула, определящи разстоянието между Скиапарели и повърхността на планетата.

Експерименталният модул беше спуснат на Марс на 19 октомври, за да бъдат проверени технологии за роувъра, който ще бъде изпратен през 2020 г. Сигналът от него прекъсна 50 секунди преди очакваното кацане. Основната задача на Скиапарели беше да тества технологии за контролирано спускане и кацане на Марс. Освен това апаратурата му трябваше да запише по време на спускането в атмосферата скоростта на вятъра, влажността, налягането и температурата при кацане.

Корабът-майка TGO (Trace Gas Orbiter) обаче успешно застана на орбита и към края на годината трябва да започне на изследва съдържанието на метан, вода и ацетилен в марсианската атмосфера. (БТА)