Зациклената Вселена

Наскоро физиците В. Гурзадян и Р. Пенроуз представиха карта на възможното обитание на свръхцивилизации, съществували във Вселената преди Големия взрив.

Учените са разработили теорията в контекста на конформната циклична космология. Lenta.ru разказва за алтернативата на теорията на Големия взрив.

Концептуалните идеи на теорията са предложени от Пенроуз, а развитието на модела е получено в работа, изпълнена в съавторство с Гурзадян. Според конформната циклична космология животът във Вселената протича в безкрайни цикли, наричани зони, през които тя претърпява радикални изменения. Завършването на един цикъл се идентифицира с Голям взрив и води до стартиране на нов цикъл.

Теорията на Пенроуз-Гурзадян представлява космологичен модел, построен в рамките на общата теория на относителността. За описание на всяка зона се използва решението на уравненията за случая на отворена Вселена на Александър Фридман, а преходът от един цикъл към друг протича с помощта на конформни преобразувания, за които има добре разработена теория на полето. Теорията на Пенроуз-Гурзадян води към някои интересни физически особености и следствия.

Еволюцията на света в теорията на Пенроуз-Гурзадян. © V. G. Gurzadyan, R. Penrose

Големият взрив в теорията на Пенроуз и Гурзадян предшества превръщането на цялата маса на Вселената в енергия и изменение на геометрията на света. В конформната циклична космология няма информационен парадокс на черните дупки (невъзможност да се отличат един от друг гравитационните обекти, опивани от параметри с едни и същи стойности, например маса).

Това е свързано с факта, че в теорията на Пенроуз и Гурзадян материята в края на еона се оказва съсредоточена в черните дупки, които се изпаряват вследствие на ефекта на Стивън Хокинг – информацията е свързана с ентропията (мярка за безпорядъка) и изчезва с излъчването на черната дупка.

В теорията на Пенроуз-Гурзадян също не съществува парадокс на топлинната смърт на Вселената, според който светът трябва да премине в състояние на термодинамично равновесие с максимална ентропия (тоест фактически да загине), тъй като изпарението на черните дупки намалява ентропията.

В алтернативния космологичен модел част от електромагнитното и гравитационно лъчение преминава от предишния еон към следващия и по такъв начин – както смята Пенроуз – осигурява (в случай на привличане) необходимото ускорение на материята, неизискващо привличането на тъмна енергия.

В последната работа учените са представили картина на възможното обитание на свръхцивилизации, съществуващи във Вселената преди Големия взрив. Учените разглеждат картата на реликтовото лъчение и интерпретират нейните аномалии като следи от съществуващи в предишния еон на Вселената високоразвити технологични общества. Според физиците изчезналите цивилизации са били способни да предават информация чрез сблъсъка на черни дупки.

Възможните места на обитание от свръхцивилизации са отбелязани с червени точки. © V. G. Gurzadyan and R. Penrose

Необходимостта от това се обяснява с няколко причини от учените. Първо, цивилизациите от предишния еон, възможно, са се опитали да предупредят обществата от новия еон за своята съдба и да им дадат някои напътствия. Второ, посланието от свръхцивилизациите може да съдържа необходимите за възникването на живота данни (в рамките на хипотезата за информационната панспермия).

Експериментални потвърждения на теорията на Пенроуз-Гурзадян в момента няма. Преди шест години авторите са публикували работа, в която съобщават за откриването на три семейства концентрични аномалии, където температурата на лъчението е значително по-ниска, отколкото на други места на картата на микровълновото лъчение на Вселената, получена от WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) и BOOMERanG (Balloon Observations Of Millimetric Extragalactic Radiation ANdGeophysics). Аномалиите според Пенроуз и Гурзадян не противоречат на конформната циклична космология.