Живеем в цветна Вселена. Все още

Поглед към далечната Вселена от телескопа „Хъбъл“.
© NASA

Всички знаем, че живеем в разширяваща се Вселена, но не са мнозина знаещите, че в хода на еволюцията тя променя своите цветове.

В нашата разширяваща се Вселена галактиките стремително се отдалечават от нас. Близките галактики, които се намират само на няколко милиона светлинни години от Земята, се движат със скорост стотици километри в секунда.

По-далечните, разположени на милиарди светлинни години от нас, се носят със скорост над 100 000 км. в секунда. Естествено следствие от това бързо разширение се явява разтеглянето на светлината, описано от известния Доплеров ефект.

Това разтегляне на светлината много прилича на разтягането на звуковите вълни тук, на Земята. Например височината на звука се мени от приближаващия се и отдалечаващ се автомобил. Когато автомобилът се отдалечава от нас, то звуковата вълна се разтяга. По подобен начин се разтягат и светлинните вълни, когато далечните галактики се отдалечават от нас.

Интересно е, че когато гледаме далечните галактики, то всъщност гледаме в миналото, тъй като светлината може да пътешества по Вселената милиарди години. Това дава възможност на астрономите непосредствено да наблюдават древната Вселена.

Но ефектът на Доплер крие в себе си проблем. Когато правим изображение във видимия спектър на светлината, можем да открием ултравиолетова светлина от далечни галактики, която е била разтеглена (поради разширяващата се Вселена) във видимата част на спектъра.

По такъв начин астрономите, използващи изображения във видимия спектър за изучаване на близките и далечните галактики, рискуват „да сравнят ябълките и портокалите“, опитвайки се да разберат как еволюира Вселената.

Дължината на вълната на светлината (измерена тук в ангстрьоми и нанометри) варира в зависимост от цвета.