Златото – хем проводник, хем изолатор

© Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net

Физиците от Института за технологии в американския щат Джорджия са открили две неизвестни преди свойства на златото, които скъпоценният метал проявява на микроскопично ниво. В мащабите на „Нютоновата физика” тези свойства отсъстват, твърдят учените.

Първо специалистите открили, че под въздействието на електрично поле тънкият слой злато е способен да мени молекулната си структура от триизмерна до плоска, а след изключването на полето структурата му отново става триизмерна.

Учените установили също така, че в случай на въздействие на електрично поле върху охладена повърхност със златно покритие наноструктурите на скъпоценния метал са способни да извършват каталитично окисление, превръщайки въглеродния оксид (СО) във въглероден диоксид (СО2).

Второ, изследователите открили, че наноструктурите на златото при окисление придобиват магнитни свойства, а при нарастването на златната нанотръбичка до определен предел тя встъпва като проводник, а след този предел – като изолатор. Според американските учени за първи път са създадени условия, в които един и същи метал встъпва и като проводник, и като изолатор.

Физиците от Института по технологии твърдят, че в близко бъдеще откритите свойства на златото ще намерят приложение в промишлеността, особено електронната.

„В микроскопични мащаби дори златото встъпва като катализатор, предоставяйки на учените неизвестни преди това химични, механични, електрични и магнетични свойства, каквито няма във физически макросвят. На базата на тези знания може да се създадат нови електрически или химически сензори, както и свръхточна електроника”, казват авторите на откритието.

Източник: CyberSecurity