Археолози откриха в Израел най-старата пивоварна в света

Dani NADEL / Haifa University
Ивайло Красимиров

Алхеолози откриха в Израел предполагаемо най-старата пивоварна в света. При разкопки в пещера при Ракефет, южно от Хайфа, бяха открити останките на 13 000 годишна работилница за алкохол.

„Ако не се заблуждаваме, това е най-старото свидетелство за производството на алкохол в света,“ казва Дани Надел от университета в Хайфа. Данните от изследователската работа, в която участват и учени от американския Университет Станфорд, са публкувани в „Journal of Archaeological Science: Reports„.

Учените изхождат от това, че в пещерата се е произвеждала напитка, наподобяваща бирата и е била консумирана при тържествени събития. Разучаваната пещера е служила като гробница в културата на народа от региона, натуфийците, които го населяват между 12 500 и 10 000 години преди Христос.

Натуфийците са погребвали своите в пещерата на платформи от цветя и растения. Освен това обаче, пак там „очевидно е била произвеждана течност, напомняща на супа, която е имала алкохолно съдържание“.

Напитката е съдържала по-малко алкохол от съвременната бира, но е била продукт на ферментация.

При разкопките учените открили три малки камери с дълбочина от 40 до 60 см, които са били изкопани в скалата. Археолозите предполагат, че две от тях са служили за съхранение, а третата – за ферментация на напитката.

Според Надел, мястото на тези камери свидетелства за това, че производството на алкохола е било свързано с различни церемонии и други подобни социални активности. Откритието също показва и значението на производството на алкохол в културата на натуфийците.