Астрономи търсят помощ за изследване на Андромеда

Андромеда © GALEX Team, Caltech, NASA

Група астрономи канят обществеността да се присъедини към търсенето на звезди в ярката галактика Андромеда. За участие в търсенето, както твърди ръководителят на проекта Анил Сет, „не се изискват специални знания”, всичко, което е необходимо, е компютър с достъп до интернет и желание да се окаже помощ.

Инициативата на учените, получила наименованието Andromeda Project, е започнала на 5 декември, трябва да обхване най-големия участък от спиралната галактика. Към края на проекта изследователите се надяват да идентифицират 2500 нови звездни купа.

„Главната цел е да разберем как се формират спиралните галактики. Андромеда е най-близкият пример за спирална галактика, като изключим нашия Млечен път. Ние можем детайлно да изучим някои моменти”, казва Сет.

Първоначално учените се опитали сами да анализират снимки, получени от телескопа „Хъбъл” (Hubble). Изследователите успели да изследват само една пета от тях и да открият 600 звездни купа. Но това им отнело прекалено много време. Тогава за автоматизиране на процеса била написана специална програма, но и в този случай се наложило учените да разглеждат изображенията, тъй като тя не могла да ги отсява качествено.

В крайна сметка изследователите се обръщат за помощ към астрономи любители и ентусиасти. Специално е създаден сайт, който ще помогне на всеки да се заеме с търсенето на звезди. Учените се надяват към средата на 2013 г. всяко изображение (а те са 12 000) да бъде разгледано 50-100 пъти, благодарение на което да бъдат получени по-достоверни данни.

Галактиката Андромеда е най-близката до Млечния път спирална галактика. Тя е разположена в съзвездието Андромеда и се намира на 2,52 млн. светлинни години от нас.