Астрономи идентифицираха най-отдалечената галактика откривана някога

Ивайло Красимиров

Светещ червен обект от ранната вселена беше идентифициран като най-отдалечената галактика откривана досега. Според астрономите, става дума за галактика, която е съществувала само 330 милиона години след Големия Взрив.

Нейната фина светлина, разтеглена от разширяването на Вселената, е трябвало да пътува 13,5 милиарда светлинни години, за достигне до нас тук на Земята.

Откривателите са именували галактиката HD1 и това представлява нещо като мистерия. Учените не са напълно сигурни каква точно е галактиката: дали е галактика, която активно образува звезди или пък е квазар с активна свръхмасивна черна дупка в центъра.

Ако е второто, то разразстването на черната дупка до свръхмасивна толкова скоро след формирането на Вселената представлява предизвикателство за моделите на формиране на черни дупки и тяхната еволюция.

„Много е трудно да се отговаря на въпроси за естеството на източник толкова далеч“, казва астрофизикът от Харвард и Смитсониън Център по Астрофизика Фабио Панучи.

„Това е като да се опитвате да познаете националността на кораб по неговия флаг, докато сте на брега, а корабът е в средата на буря и гъста мъгла. Може да виждате форми и цветове по знамето, но не в тяхната цялост. В крайна сметка това е дълга игра на анализ и изключване на неправдоподобните сценарии.“

Откриването на обекти от ранната вселена е много трудно. Дори квазарите, най-ярките обекти в целия космос, са затъмнени в обширните области на пространство-времето, така че дори най-мощните телескопи, с които разполагаме, са затруднени с улавянето на тяхната светлина.

HD1 е открита в рамките на изследване за откриване на галактики от началото на Вселената, чиито резултати са описани в статия, приета за публикуване в The Astrophysical Journal, и също налична на сървъра arXiv.