НАСА не може да обясни произхода на тази странна, дълбока дупка на Марс

NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona
Ивайло Красимиров

Вероятно си мислите, че сме видели всичко, което може да бъде видяно на Марс, още повече, че космическият апарат MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) е вече цели 11 години в орбита около близкия ни съсед. Но един кадър, заснет над Южния полюс на планетата, сега разкрива нещо, за което няма обяснение.

Докато цялата повърхност на Червената планета е белязана от различни падини и кратери, огромната дупка заснета насред терена тип „швейцарско сирене“ изглежда по-дълбока от всичко, видяно досега. Това вкара астрономите в опити да разберат или да отгатнат какво я е предизвикало.

Много неща могат да направят дупки в скалистия терен на Марс: повече от половин милион сблъсъци с метеорити са оставили кратери, формирани от сгъстена лава тръби са оставили дълбоки ями, наводнения, вулканична дейност и т.н.

Нищо от гореизброените обаче не може да обясни новооткритата дупка. Само вижте:

В момента е лято на Южния полюс на Марс и Слънцето е достатъчно ниско в небето, за да акцентира сенките по повърхността. Въпреки това лъч светлина разкрива лед на дъното на дупката.

Ямата е заобиколена от замръзнал въглероден двуокис. Смята се, че кръговете в леда са местата където сухият лед се е превърнал в газ на лятната слънчева светлина, оставяйки след себе си това, което астрономите наричат „терен тип швейцарско сирене.“

Снимката е направена с камерата HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) на борда на космическия апарат, която позволява на изследователите да видят обекти на Марс с размер над 1 метър от 200 до 400 километра над повърхността.

Това означава, че не говорим за някаква малка дупка: при 50 сантиметра на пиксел, гледаме обект с диаметър от стотици метри. На уебсайта на НАСА можете да видите снимката с по-голяма резолюция.

Въпросът е дали нещо си е пробило пътя надолу или пък става дума за някакво срутване? Без повече информация е много трудно да се каже, но несъмнено в НАСА ще дискутират всички възможности.

MRO е в орбита около Марс от март 2006 г. и оттогава изпраща на Земята детайлни снимки от повърхността на Червената планета, които разкриват динамична околна среда на прахоляк и пясъци.