Полезното привикване към кофеин

Ивайло Красимиров

В едно ново проучване, направено в Германия, изследователи  съобщават, че са могли да променят един често срещан дефект на сърцето на мишки, свързан с възрастта, с прилагането на доза кофеин. Дозата е била еквивалентна на четири до пет чаши кафе на ден за човек.

Изследването е допълнение към многобройните проучвания, появили се напоследък, подкрепящи ползите за здравето от пиенето на кафе. В изследването се описва, как действието на кофеина на молекулярно равнище изглежда подобрява функциите на сърдечните клетки и ги предпазва от увреждане.

Остава да се види дали тези констатации в крайна сметка ще окажат верни и при хората.

Йоахим Алтшмид от Университета „Хайнрих Хайн“ в Дюселдорф, който ръководи проучването заедно с колегата си Джудит Хенделер, казва „старата идея, че не трябва да пиете кафе, ако имате сърдечни проблеми, изглежда, че вече не е вярна. “

Предишни изследвания също предлагат доказателства в тази посока. Например доклад от 2017 г. в Годишния преглед на храненето, който анализира резултатите от повече от 100 проучвания за кафе и кофеин, установява, че кафето е свързано с вероятно намален риск от сърдечно-съдово заболяване, както и за развитие на диабет тип 2 и няколко вида рак.

Новото изследване е публикувано през миналата седмица в изданието „PLOS Biology“, като идентифицира специфичен клетъчен механизъм, чрез който консумацията на кафе може да подобри здравето на сърцето.

Изследването се основава на по-ранна работа, в която двамата учени са показали, че кофеинът увеличава функционалния капацитет на клетките, които изграждат кръвоносните съдове. Това става, след като кофеинът попадне в клетките и подхранва митохондриите, структури в клетките, които горят кислорода, когато превръщат глюкозата в енергия.

„Митохондриите са енергийният източник на клетките“, казва Хенделер. Едно от нещата, по които те работят, е протеин, известен като p27. Както Хенделер и Алтшмид откриват (и описват в настоящото изследване), кофеинът постига споменатия ефект в основните типове сърдечни клетки, чрез увеличаване на количеството p27 в техните митохондрии.

След като изследователите предизвикват инфаркт на миокарда при мишки по време на експериментите си, допълнителните хранилища на р27 в клетките очевидно възпрепятстват умирането на увредените клетки на сърдечния мускул.

В статията се казва, че митохондриалният р27 също е предизвикал създаването на клетки, въоръжени със силни влакна, за да издържат на механична сила и да подпомогнат възстановяването на обвивката на кръвоносните съдове и вътрешните камери на сърцето.

За да потвърдят важността на протеините, учените създават мишки с недостиг на р27. Така установяват, че тези мишки имат увредена митохондриална функция, която не се подобрява с кофеин.