Вулканът Плоски Толбалчик се превърна в атракция

© В. Ящук, Вулканологическа обсерватория в гр. Ключи

От 27 ноември на Камчатка бълва потоци лава вулканът Плоски Толбалчик. Вчера той е отрязал пътя към Толбачинската долина, съобщава руският Институт по вулканология и сеизмология.

„Пътят към Толбалчинската долина е напълно покрит с потоци лава с височина до осем метра. Сега придвижването на потока напред практически е спряло. Новата лава нараства на височина и обем. На места височината на застиващата лава вече стига до 20 метра”, се казва в съобщението.

Бученето от изригването на Толбалчик в първите дни е било чувано в близките населени места. Според очевидци са вибрирали стъклата на прозорците, електропроводите и водата във водоемите.

Толбалчик, заснет от спътника ALI на НАСА на 4 декември. На това изображение той е в естествени цветове. © NASA Earth Observatory

Последното изригване на Толбалчик, наречено Голямото пукнатинно толбалчинско изригване, е било през 1976 г. и е отбелязано като първото в историята на руската наука, предсказано с абсолютна точност. Изригването е променило релефа на околната местност и е станало причина за локална екокатастрофа, в която е загинало всичко живо на разстояние десетки километри от вулкана.

Инфрачервена снимка на вулкана. © NASA Earth Observatory

Толбалчик се състои от два вулкана – Плоски Толбалчик (с височина 3085 метра) и Остри Толбалчик (3682 м). Най-близкото населено място е град Ключи, който се намира на 60 км от подножието на вулкана.

Истинско поклонение си устроили през почивните дни туристи, които тръгнали да разглеждат вулкана отблизо.

„В събота и неделя в подножието на вулкана се събраха над 50 автомобила. За безопасността на намиращите се в района хора се грижеха спасители и полицаи”, се казва в съобщение на руското Министерство по гражданска отбрана, извънредни ситуации и ликвидация на последствията от стихийни бедствия.

Вулканът Толбалчик на 5 декември т.г. © В. Ящук, Вулканологическа обсерватория в гр. Ключи

Камчатските спасители смятат да дежурят в района до пълното прекратяване на изригванията. „В интернет вече се появиха снимки, на които туристи се намират буквално на няколко метра от лавата. Това може да доведе до травми и дори гибел, тъй като температурата на лавата надвишава 1000 градуса. Освен това в непосредствена близост до вулкана има висока концентрация на газове и пепел, които могат да доведат до отравяне”, пише още в съобщението.

Източник: РИА Новости