11 неща, които умните хора никога не казват … особено в офиса

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

Мегавселена
  • 19 юли 2016 г. в 09:53 Последна промяна:
    20 юли 2016 г. в 12:03

Има неща, които не се казват на работното място. Тези фрази имат специална сила: носят способността да те накарат да изглеждаш зле, дори думите да са верни. По-лошо е, че веднъж изречени, няма връщане назад. В случая говорим за фразите, които те правят да изглеждаш некомпетентен, неуверен, което всъщност нанася големите щети. Няма значение какъв талант имаш, какво си постигнал, има фрази, които веднага променят начина, по който хората гледат на теб и може да те поставят за дълго (ако не завинаги) в лоша светлина. Тези фрази са толкова натоварени с негативни усложнения, че буквално унищожават кариери. Чували ли сте скоро някой в офиса да казва:

  1. Не е честно.

Всеки знае, че животът е нечестен. Ако кажеш обаче това, излиза, че очакваш животът да е честен, което те прави да изглеждаш незрял и наивен. Ако не искаш да е така, трябва да се придържаш към фактите и да останеш конструктивен. Например можеш да кажеш на шефа си: „Видях, че дадохте на Петър проекта, на който се надявах. Бихте ли ми казали, защо взехте това решение? Искам да знам, защо аз не съм добър вариант, за да мога да работя и да подобрявам тези си умения.“

  1. Винаги се е правило по този начин

Технологичните промени се случват толкова бързо, че дори процес на шест месеца може да остарее. Ако кажеш, че винаги нещо се е правило по този начин, не само звучиш като резистентен към промяната мързеливец, но шефът ти ще се зачуди, защо досега ти лично не си пробвал да промениш нещо.

  1. Няма проблем

Когато някой те помоли да направиш нещо или пък ти благодари за нещо, което си направил и ти отговориш „няма проблем“, това означава, че искането (молбата) е трябвало да бъде проблем. Това кара хората да се замислят сериозно, преди да се обърнат към теб. Вместо това трябва да им покажеш, че си щастлив да си свършиш работата. Можеш да кажеш нещо от сорта на „беше удоволствие за мен“ или „с удоволствие ще се погрижа“ – това са малки езикови разлики, но с голям ефект върху хората.

  1. Мисля си …. / Това може да е глупава идея …/Ще задам глупав въпрос.“

Тези пасивни фрази моментално нанасят вреда върху авторитета ти и доверието към теб. Дори да последва много добра идея от твоя страна, другите предполагат, че ти липсва увереност, което води до загуба на доверие. Не бъди сам най-големия си критик. Ако не си уверен в това, което казваш и другите няма да са. Ако не знаеш нещо, просто кажи: „В момента нямам информация, но ще разбера и ще ви кажа.“

  1. Това ще отнеме само минутка

Ако кажеш, че нещо отнема само минута, подценяваш уменията си и оставяш околните с впечатлението, че претупваш задачите. Освен ако буквално нямаш намерението да завършиш задачата за 60 секунди, можеш да кажеш, че това няма да отнеме много време, но не създавай впечатлението, че ще стане по-скоро от възможното.

  1. Ще опитам

Думата „опитвам се“ също създава усещане за липса на увереност във възможността да изпълниш задачата. Вместо това контролирай способностите си – или приеми задачата или предложи алтернатива, но не казвай, че ще се опиташ, защото звучи сякаш няма да се опиташ много старателно…

  1. Той е мързелив/некомпетентен/кретен

Не прави пренебрежителни коментари и лоши оценки на колегите. Ако си прав, така или иначе всички го знаят, няма нужда да подчертаваш очевидни неща. Ако не си прав обаче, ти си този, който е кретен.

Винаги ще има груби или некомпетентни глупаци на всяко работно място и вероятно всички знаят кои са те. Ако не можеш да ги подобриш или нямаш властта да ги уволниш, няма смисъл да повдигаш въпроса за тяхната некадърност. Иначе изглежда като безпомощно усилие ти самият да изглеждаш по-добре в очите на околните. Това рано или късно ще се обърне срещу теб.

  1. Това не е моя работа

Това често саркастично подмятане те кара да изглеждаш така, сякаш си готов да вършиш само абсолютния минимум, колкото заплатата да продължава да идва, което не е особено хубаво, ако искаш да си спокоен за работата си. Ако шефът ти поиска нещо от теб, което е неподходящо за позицията ти, най-доброто решение е да го направиш веднага. След това поискай среща с шефа и обсъдете ролята ти в компанията и дали „служебната ти характеристика“ не се нуждае от обновление. Това дава възможност да постигнете разбирателство по въпросите какво трябва и какво не трябва да правиш в дългосрочен план.

  1. Не е моя вината

Никога не е добра идея да хвърляш вината върху някого, трябва да бъдеш отговорен. Дори да имаш съвсем малка роля в нещо, което се е объркало, имай си я. Ако ли пък не, то дай обективно и безпристрастно обяснение на това, което е станало. Придържай се към фактите и остави на шефа и на колегите си възможността сами да си направят заключението кой е виновен. Моментът, в който почваш да сочиш някого с пръст е моментът, в който другите започват да гледат на теб като на човек, който не заслужава доверие. Това прави хората нервни. Някои ще започнат да избягват да работят с теб, други ще решат да атакуват първи и ще те обвинят, когато нещо отново се обърка.

  1. Не мога

„Не мога“ е брат близнак на „не е моя вината“. Хората не обичат да чуват „не мога“, защото си мислят, че значи „не искам“. Казвайки „не мога“ предполага, че не сте готови да положите необходимите усилия, за да бъде свършена съответната работа.

Ако наистина не можете да направите нещо, поради липсата на подходящи умения, трябва да предложите алтернативно решение. Вместо да обяснявате какво не можете, кажете точно какво можете да направите. Например вместо да кажете, че не можете да останете до късно тази вечер, кажете, че можете да дойдете много рано утре. Или пък ако вместо да казвате че не можете да се справите с тези числа, кажете, че не разбирате и попитайте има ли някой, който да ви покаже, така че да се справите сами другия път.

  1. Мразя тази работа

Последното нещо, което някой би искал да чуе на работното си място е оплакванията на друг, че мрази работата си. Това ти поставя етикет на негативен човек, който разваля дисциплината на групата. Шефовете много бързо хващат, кой е склонен да казва „не“, тези които провалят морала на останалите и са наясно, че има ентусиасти, очакващи своя момент

В крайна сметка

Елиминирането на тези фрази от речника ви носи дивиденти. Те имат лошия навик да се промъкват в устата ви, така че ще трябва да положите усилия да ги изхвърлите оттам и да постигнете навика да не ги използвате.

За автора на тази статия: д-р Травис Брадбъри е съавтор на бестселъра „Емоционална интелигентност 2.0“ и съосновател на TalentSmart, водещ световен доставчик на тестове за емоционална интелигентност, партньор на 75% от компаниите във Fortune 500.

Категории на статиите:
Аз, човекът

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори