1300 по Целзий в атмосферата над Голямото червено петно на Юпитер

Ивайло Красимиров

Нови изследвания, публикувани в списание Нейчър показват, че атмосферата над т. нар. Голямо червено петно на Юпитер (район с диаметър около 16000 км, в който има непрекъснати бури, забелязан още от началото на изследването на планетата с телескоп) е с много по-висока температура отколкото в останалата част на планетата.

Според изследването, движението на огромни маси от ниската атмосфера предизвикано от гигантската буря, е причина за по-високата температура на горната част от атмосферата над този район. Това предполага, че има връзка между двата слоя на атмосферата на Юпитер и те могат да си взаимодействат.

Голямото червено петно е най-известният район на Юпитер. Той се е образувал от гигантски ураган, при който ветровете се движат с над 600 км в час, според проучванията на НАСА. Това Голямо червено петно е открито още през 19 век, когато започват наблюденията на планетата с телескопи.

Сега с помощта на Инфрачервения телескоп на Хаваи учените откриха, че температурата в този район е около 1300 градуса по Целзий, значително над средната температура на горния слой от атмосферата на Юпитер, която е към 630 градуса по Целзий.

Най-вероятно тази разлика в температурата се дължи на големи енергийни вълни предизвикани от турболентните движения на ниската атмосфера при бурята. Тези енергийни вълни въздействат и върху атомите на горната част от атмосферата на Юпитер и пораждат температурните разлики.

Това откритие показва, че между долната и горната част от атмосферата на Юпитер практически има връзка. В известен смисъл това е изненада, доколкото горната част от атмосферата е на около 800 км над ниската атмосфера на планетата.

Това откритие може би дава отговор и на една загадка занимаваща астрономите от години, известна като „енергийната криза“. Тя се състои в това, че температурата на горната част от атмосферата на газовия гигант е много по-гореща отколкото би трябвало да бъде, според компютърните модели. Според компютрите, в зависимост от отдалечеността си от Слънцето, температурата на горната атмосфера на Юпитер би трябвало да бъде около 26 градуса по Целзий. През последните години наблюденията със съвършени телескопи с инфрачервена светлина показват, че всъщност атмосферата е доста по-гореща. Досега учените не знаеха как да обяснят това разминаване. Новото откритие дава основания да се мисли, че то идва заради интензивното движение на долните слоеве на атмосферата.

Подобни процеси се наблюдават и на Земята. Когато има мощни урагани предизвикващи цунами на Земята, това въздейства и на горната част от земната атмосфера която става малко по-топла от нормалното й състояние.

Сега с помощта на Джуно (Juno), космическият апарат наскоро включил се в орбита около Юпитер, учените от НАСА  смятат да изследват подробно атмосферата на планетата и да създадат цялостна температурна карта на горната й част. Всъщност голямата надежда е Джуно да помогне на астрономите да разберат как точно се е появило Голямото червено петно на Юпитер.