2 от планетите в системата TRAPPIST – 1 може да имат атмосфера

Художествена импресия на системата TRAPPIST - 1
Ивайло Красимиров

Според много учени, най-вълнуващото откритие на свят извън нашата слънчева система, на който може да има живот, са седемте планети обикалящи около звездата TRAPPIST – 1.

Изследване публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, изданието на Американската академия на науките, анализира атмосферата около всяка от седемте планети обикалящи около звездата. Атмосферата, защитава планетите от убийствената космическа радиация. Планитети обаче са изложени и на въздействието на така наречения  звезден вятър, потока от заредени частици, който се движи със скорост от 1600 километра в секунда и може да разруши атмосферата им или част от нея.

Учените от Академията на науките на САЩ са създали модел, показващ какъв звезден вятър идва от звездата TRAPPIST – 1 и как той въздейства на седемте планети, наречени от TRAPPIST – 1 b  до TRAPPIST – 1 h, по азбучен ред, като буквата “ а“ е изпусната, защото с нея често пъти се обозначава звездата, около която екзопланетите обикалят.

Оказва се, че три от планетите на TRAPPIST – 1 са от особен интерес за учените, защото те са в така наречената от астрономите потенциално „обитаема зона“. Тази зона е пръстенът около звездата, който е достатъчно отдалечен за да не се изпарява водата и достатъчно близък, за да съществува вода в течно състояние, не под формата на лед.

Звездният вятър е толкова по-силен, колкото по-близо се намира дадена точка до звездата. За изненада на учените обаче се оказало, че TRAPPIST – 1 b, планетата най-близо до звездата, е в критичния пояс, от който може да взаимодейства чрез магнитно поле със звездата – нещо, което е доста необичайно.

По отношение на възможностите за наличието на живот на планетите на TRAPPIST – 1, най-интересни се оказали плонетите TRAPPIST – 1 g  и 1 h. Авторите предупреждават, че техния модел може и да не е точен, защото въздействието на звездния вятър в системата на  TRAPPIST – 1 не е съвсем ясно и далеч не е изучено.

Въпреки това, учените предполагат, че TRAPPIST-1 g  и 1 h вероятно имат атмосфера, въпреки влиянието на звездния вятър. Това означава, че TRAPPIST-1 g и 1 h, разположени  в „обитаемата зона“, вероятно притежават не един, а два вероятни критерия за наличност на извънземен живот – възможност за наличието на вода в течно състояние и атмосфера, която да ги защитава от убийствените космически лъчи и радиация, пише списание Newsweek.