2013: година на кометите

Великата кометата Хейл-Боп на 31 март 1997 г. с видими бяла опашка от прах и синя от газ. © Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Някои древни култури ги наричали „вселенска заплаха” и „предвестници на нещастия”. Кометите почти повсеместно се възприемали от древните хора като посланици на боговете или на лоши знамения.

Древните си нямали разсейващи средства от рода на телевизия и интернет. Те обръщали погледа си към небето в търсене на предсказания и указания как да живеят на Земята. Кометите им изглеждали като знаци на божествения гняв и внушавали свещен ужас.

И макар че кометите не са нещо необичайно за нашата Слънчева система, „великите комети” се появяват средно веднъж на десетилетие. Размерът не е най-важната им отличителна черта, те се наричат „велики” просто защото са необикновено ярки и се виждат от Земята дори с невъоръжено око. Принципно причина за това явление е неголямото разстояние от тях до нашата планета.

И сега има вероятност две „велики комети” да прелетят покрай Земята през 2013 г.

Астрономи откриха две нови комети, които бързо се приближават към нашата планета и вероятно са „велики”. Едната от тях може да се окаже „достатъчно ярка, за да се вижда и през деня”, а втората има всички шансове да стане „една от най-ярките комети в историята” и дори да „засенчи Луната със своята светлина”.

Идването на първата комета, наречена C/2011 L4 (PANSTARRS), се очаква през март 2013-а. По данни на астрономите тя „потенциално може да бъде наблюдавана с невъоръжено око точно над хоризонта в западната част на небосвода веднага след залез”, а също „не е изключено тя да се вижда и през деня”.

Втората комета, която е възможно да засенчи Луната, е открита едва през септември т.г. и е получила наименованието 2012 S1 (ISON). Астрономите предсказват, че „според изчисленията на орбитата на кометата тя ще се вижда добре няколко седмици след максималното й сближаване със Слънцето на 28 ноември 2013 г.”

Кометата 2012 S1 (ISON) ще бъде видима през двата последни месеца на идващата година, както и в началото на 2014-а, и ще бъде доста впечатляващо астрономично събитие. Кометата и сега е необичайно ярка, като се отчита нейното разстояние от Слънцето. Освен това очевидно тя следва траекторията на Великата комета от 1680 г., която е била една от най-ярките от всички, наблюдавани от Земята.

Източник: Activist Post