Раздробена на парчета комета е ударила Земята преди 12 800 години

Ивайло Красимиров

Разтопен камък открит в човешко селище отпреди 12 800 години показва, че селото е взривено от въздействието на комета, която също така е изтребила животни като мамутите.

Температурата, необходима за да се случи разтопяването на камъни до стъкло в древното селище Абу Хурейра, намиращо се на територията на днешна Северна Сирия, е далеч по-висока, от тази, която хората са можели да създадат в този момент. Нещо повече, температурата е била по-висока дори от тази, която е можел да създаде вулкан, според проучване публикувано в списание Nature.

„За сравнение, такива високи температури ще стопят напълно автомобил за по-малко от една минута“, казва Джеймс Кенет, професор по геология в Калифорнийския университет в Санта Барбара.

Кенет смята, че стопеният до стъкло камък може да е резултат само от изключително високо-енергийно явление с голяма скорост, нещо от порядъка на космически удар.

Той обяснява, че Абу Хурейра е първото място, което документира пряк ефект от удар на комета върху човешко селище. „Селото Абу Хурейра е било унищожено за миг“, казва Кенет.

Ударът или избухването на въздуха наоколо трябва да са настъпили в достатъчна близост до селището, за да се отдели огромна топлина и да разтопи камъни до стъкло в това древно село, добавя той.

Най-вероятно става въпрос за комета, която се е забила в Земята и е избухнала в атмосферата в края на плейстоценската епоха, според Кенет.

Този удар, това въздействие от космоса, допринася за изчезването на повечето големи животни по това време, включително мамути, коне и камили.

„Еднократно голямо въздействие на астероид не би причинило такова въздействие, толкова разпръснати материали като тези, които откриваме в Абу Хурейра“, казва Кенет.

„Това означава, че Земята е била засегната от многобройни удари идващи най-вероятно от многобройни парчета на разчупена комета, причинили хиляди избухвания в това полукълбо на планетата“.

„Нашите открития в Абу Хурейра силно подкрепят голямо въздействащо събитие от такава фрагментирана на много парчета комета.“

Кенет добавя: „Нашите нови открития представляват много по-мощно доказателство за много високи температури, които биха могли да бъдат свързани само с космическо въздействие.“ Кенет, заедно с колегите си, за първи път съобщи доказателства за подобно събитие в региона през 2012 г.

Абу Хурейра се намира в най-източния сектор на район обхващащ около 30 други места в Америка, Европа и части от Близкия изток. Тези места съдържат доказателства за масово изгаряне, включително широко разпространен слой, богат на въглерод, така наречения „черен мат“, който съдържа милиони нано диаманти, високи концентрации на платина и малки метални сфери, образувани при изключително високи температури.