50 метров астероид профуча твърде близо до Земята, астрономите бяха изненадани

Ивайло Красимиров

До миналата събота никой не знаеше за астероида, който приближава Земята със скорост от 100 000 км/ч. Небесното тяло е било забелязано едва 21 часа преди да прелети покрай нас от астрономи на НАСА в Аризона. Минималното разстояние между астероида и земната повърхност е било 200 000 км, което е приблизително половината от разстоянието до Луната или по космическите мащаби – нищожно малко.

Откриването на такива неизвестни астероиди в последния момент не е нещо необичайно, но 2018 GE3, както е кръстен официално прелетелият покрай нас тези дни астероид, е сравнително голямо небесно тяло. В случай на сблъсък със Земята, поне локално, щеше да има сериозни щети.

По данни на НАСА размерът на астероида е 50-100 метра. Това означава, че 2018 GE3 е по-голям от астероида, предизвикал събития в Тунгуска през 1908 година. Тогава в Сибир в резултат на една или повече експлозии са били изкоренени милиони дървета, а сеизмографи в Европа и Северна Америка са отчели разтърсването.

Астероидите се считат за остатък от създаването на Слънчевата система преди около 4,6 милиарда години. Повечето от тях се намират далеч от Земята и обикалят около Слънцето, позиционирани в пространството между планетите Марс и Юпитер. Някои от тях обаче могат и да се приближат опасно до нас.

При последния голям удар в руския град Челябинск през 2013 година имаше експлозия, когато астероидът се разпадна на голяма височина. Ударната вълна изпочупи прозорците на сгради в радиус от десетки километри, а около 1500 души бяха ранени. Астероидът от Челябинск беше с  размер от порядъка на 20 метра.

Възможните щети зависят от размера и състава на астероида. По – малки обекти се пулверизират при навлизане в атмосферата. С нарастването на размера се увеличава и рискът, някое по-голямо парче да стигне до земната повърхност.

image-1264198-videoposter16-vmkg-1264198

Преди 65 милиона години например, астероид с размер 10 км е ударил земната повърхност на територията на днешно Мексико. При удара се е освободила енергия, съответстваща на милиони атомни бомби, а в атмосферата са се разпръснали прах и твърди частици, довели до масово измиране. Според най-популярната теория, динозаврите са изчезнали тъкмо в резултат на тази експлозия.

Астрономите се стремят да обхванат и систематично да опишат астероидите и техните траектории с помощта на телескопи. При по-малките обекти, които не отразяват достатъчно светлина и са на сравнително далечно разстояние от Земята, това никак не е лесно.

По данни на НАСА досега са открити и описани около 18 хиляди такива „близки до Земята“ (Near Earth) астероиди. Около 1000 от тях са с размер над 1 км, други 8000 са по-големи от 140 метра. Според данните все пак, шансът някой от тях да удари Земята в следващите 200 години е много малък.