Hyperloop – „лудият” транспорт на бъдещето
Американският милиардер и основател на компанията SpaceX Елън Мъск заяви, че на 12 август ще покаже новия транспорт на бъдещето – Hyperloop. Още не е ясно какво точно ще представлява той, тъй като Мъск е решен докрай да пази тайната.
Самият Мъск описва бъдещия транспорт в характерния си шеговит стил: „Представете си, че самолет „Конкорд” е преспал с релсотрон и еърхокей, а после им се е родило общо детенце.” И допълва, че това ще е „суперфутуристичен и малко луд” метод на придвижване. Мъск е създател на електронната платежна система PayPal, компанията за електромобили Tesla Motors и частната космическа корпорация SpaceX и малцина се съмняват, че бъдещият му проект няма да има успех.
Преди официалната презентация все пак станаха известни някои подробности за устройството на фрагмент от цялата мрежа транспорт на бъдещето, който скоро ще измени представите ни за пътешествията.
Като средство за придвижване новият транспорт ще има редица преимущества. Работата му няма да зависи от времето, капсулата няма да се движи по график, катастрофи са изключени, възможността за аварии е сведена до минимум, а времето за пътуване се намалява дори в сравнение със самолетите.
„С Hyperloop ще попаднете от Сан Франциско в Лос Анджелис за по-малко от 30 минути”, заявил Мъск на юнската конференция All Things Digital.
Прости сметки показват, че по средата на пътя капсулата с пътниците ще може да се ускори почти до звукова скорост, но от самата тръба въздухът по-скоро ще бъде изтеглен за намаляване на съпротивлението.
А конкуренцията със съществуващите пасажерски системи се изостря не само от скоростните, но и от ценови преимущества. „Пътешествието ще бъде значително по-евтино от полет със самолет или използването на който и да е друг вид транспорт”, отбелязва Мъск.
В отговор на въпроса за разхода на енергия предприемачът също е пълен с оптимизъм: „Можем да направим Hyperloop самодостатъчен в план осигуряване на енергия. Слънчеви панели, разположени по цялата тръба, ще покриват нейните потребности с лихвите.”
Сега за най-близък конкурент на проекта се смята влакът на магнитно окачване. В него се използва принципът на магнитна левитация, позволяващ да се отстрани триенето на колелата. През юни един от новите японски влакове от серията L0 успя да се ускори до над 500 км/ч и да постави нов рекорд. Сред недостатъците на този транспорт обикновено се сочат загуба на енергия за преодоляване на съпротивлението на въздуха. За намаляването му пред кабината на вагона е поставен обтекател, чиято дължина в последните версии достига до 15 метра.
Въпреки че от SpaceX твърдят, че Hyperloop няма да се движи във вакуумна тръба, необходимостта от вакуум не предизвиква съмненията на Джордж Мейс, експерт от проекта Maglev 2000.
За сметка на отстраняването на въздуха от канала може да се достигат минимум три пъти по-високи скорости още на началния етап. Магнитната левитация в безвъздушно пространство има много малко скоростни ограничения. Те повече са свързани с това, че пътническият транспорт трябва да остава комфортен и да не подлага хората на значително претоварване.
До средата на пътя капсулата ще се ускорява плавно, а след това също така плавно ще спира, като почти през цялото време се движи с постоянно ускорение. В случай на излизане от строя на активните системи капсулата ще бъде спирана от пасивни, намиращи се в края на пътя.
В случай на използване на вакуум остава рискът от разхерметизация, но едва ли пътниците ще бъдат подложени на реална заплаха в система, разработвана от инженери, които имат опит в създаването на космически транспортни апарати.
По-значими на сегашния етап са тривиални проблеми – като избор на място за строителство и създаването на идеално прави участъци с дължина стотици километри.
Мъск допълва, че Hyperloop ще се развива от SpaceX, но с широкото участие на интернет потребителите. Милиардерът сравнява Hyperloop с разработването на открит софтуер, като се надява на подкрепата на обществеността.
Материалът е публикуван във в. ПРЕСА